حفظ بهداشت دهان و دندان و مبارزه با بوی بد دهان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حفظ بهداشت دهان و دندان و مبارزه با بوی بد دهان

معضل بوی بد دهان

مجله پزشکی و سلامتحفظ بهداشت دهان و دندان از جمله عوامل مهم برای مبارزه با بوی بد دهان است. راه‌های ساده‌ای برای حفظ بهداشت دهان و دندان و مبارزه با بوی بد دهان وجود دارد تا با بوی بد دهان برای همیشه خداحافظی کنید.

1- مسواک و نخ دندان مکرر برای درمان بوی بد دهان

پلاک‌ها، تجمع‌های چسبنده بر روی دندان‌ها و تجمع باکتری‌ها در دهان، بهداشت دهان و دندان را به خطر می‌اندازند و موجب بوی بد دهان می‌شوند. به طور معمول باید حداقل دو بار در روز مسواک و یک بار در روز نخ دندان بزنید، اما اگر از بوی بد دهان خود رنج می‌برید، تعداد دفعات مسواک و نخ دندان زدن را بیش‌تر کنید. البته توجه کنید که نباید دفعات مسواک زدن شما بیش از حد باشد و یا خیلی سفت مسواک بزنید، زیرا این کار نیز سلامت دندان و لثه شما را به خطر می‌اندازد و ممکن است موجب پوسیدگی دندان‌ها شود.

2- شستشوی دهان

شستشوی دهان نه تنها بوی بد دهان شما را از بین می‌برد، بلکه مزایای دیگری مانند از بین بردن باکتری‌های دهانی نیز دارد. شستشوی دهان به تازه شدن نفس و دهان شما کمک می‌کند. برای شستشوی دهان از دهان‌شویه‌ای استفاده نمایید که میکروب‌های مسبب بوی دهان را از بین ببرد. شستشوی دهان با یک دهان‌شویه مناسب موجب از بین بردن باکتری‌های دهانی و بوی بد دهان می‌شود. برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشویید تا غذای اضافی از درون دهان و دندان شما بیرون آمده و موجب تجمع باکتری‌ها نگردند.

3- پاک کردن زبان و از بین بردن بوی بد دهان

پوشش روی زبان شما می‌تواند جای مناسبی برای رشد باکتری‌های بد بو باشند. برای رفع بوی دهان خود، به آرامی روی زبان خود را مسواک بزنید تا از شر این میکروب‌های روی زبان خلاص شوید.
می‌توانید از مسواک مخصوص زبان برای از بین بردن سلول‌های مرده و باکتری‌های داخل دهان استفاده کنید تا بوی بد دهان شما از بین برود.

4- اجتناب از مصرف بعضی از مواد غذایی

بعضی از مواد غذایی مانند پیاز و سیر موجب بوی بد دهان می‌شوند، به طوری که این بوی بد با مسواک زدن نیز برطرف نمی‌شود. موادی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، ابتدا وارد جریان خون شده، از آنجا به ریه‌ها می‌رود و بر روی تنفس فرد تأثیر می‌گذارند. از خوردن این مواد غذایی به خصوص قبل از رفتن به سر کار اجتناب کنید زیرا بوی بد دهانی که در اثر خوردن این مواد غذایی ایجاد می‌شود، رفع شدنی نیست.

اجتناب از مصرف بعضی از مواد غذایی

5- ترک اعتیاد به سیگار و تنباکو

کشیدن سیگار و قلیان نه تنها احتمال ابتلا به سرطان را بالا می‌برد، بلکه سلامت لثه‌ها و بهداشت دهان و دندان را نیز به خطر می‌اندازد. برای رهایی از بوی بد دهان، برای ترک سیگار و قلیان به پزشک مراجعه کنید.

6- آدامس جویدن و مبارزه با بوی بد دهان

باکتری‌های دهانی علاقه زیادی به شکر دارند، تا با استفاده از آن، اسید تولید نمایند. اسید تولید شده توسط باکتری‌ها، دندان‌ها را می‌پوشاند و باعث بوی دهان می‌شود. برای حفظ بهداشت دهان و دندان، آدامس بدون قند بجوید. آدامس، ترشح بزاق را تحریک می‌کند، ترشح بزاق یک مکانیسم دفاعی طبیعی است که با اسیدها و پلاک‌های دندانی مبارزه می‌کند و از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌نماید. در نتیجه جویدن آدامس بدون قند برای حفظ بهداشت دهان و دندان و درمان بوی دهان فوق‌العاده است.

7- حفظ سلامت لثه‌ها

تجمع باکتری‌ها در لثه و پایه دندان‌ها، بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند. اگر بیماری لثه دارید، با مراجعه به پزشک برای درمان بیماری خود اقدام نمایید. حفظ سلامت لثه، یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با بوی بد دهان است.

8- حفظ رطوبت دهان

اگر دهان شما به اندازه کافی بزاق داشته باشد، به پوسیدگی دندان و بیماری‌های دهانی مبتلا نخواهید شد. برای رفع خشکی دهان، مقدار زیادی مایعات بنوشید. برای حفظ رطوبت دهان خود می‌توانید آدامس و یا آب نبات بدون قند بجوید. همچنین استفاده از بخور در طول شب نیز برای شما مناسب است.

حفظ رطوبت دهان

9- مراجعه به پزشک برای بوی بد دهان

اگر با وجود تلاش‌های مکرر برای رفع بوی بد دهان، موفق نبودید، به پزشک مراجعه نمایید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر