توصیه‌هایی برای درمان و پیشگیری از دیابت

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
توصیه‌هایی برای درمان و پیشگیری از دیابت

درمان و پیشگیری از دیابت با کنترل قند خون

مجله پزشکی و سلامتعدم کنترل قند خون در محدوده نرمال، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. عوارض ناشی از دیابت، می‌تواند بسیاری از ارگان‌های بدن از جمله، قلب، عروق خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب را درگیر کند. بنابراین باید راهکارهای مناسبی را برای درمان و پیشگیری از دیابت رعایت کنید. در ادامه راهکارهای مهم درمان و پیشگیری از دیابت را برایتان ارائه می‌دهیم.

1- انتخاب با دقت کربوهیدرات‌ها راهی برای پیشگیری از دیابت

در بیماری دیابت، شما مجبور به ترک کامل کربوهیدرات نیستید. کربوهیدرات‌ها در بدن شما به آرامی شکسته می‌شوند و انرژی بدنتان را تأمین می‌نمایند. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، غلات سبوس‌دار، حبوبات، آجیل و سبزیجات تازه و میوه (حتی میوه‌های شیرین) مصرف کنید. بهتر است افراد دیابتی برای مشاوره تغذیه به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند تا بتوانند رژیم غذایی و کربوهیدرات مناسبی دریافت کنند.

2- پیشگیری از دیابت با کاهش وزن (در صورت نیاز)

کاهش وزن برای کاهش قند خون افراد دیابتی بسیار مناسب است. کاهش وزن ، حتی به میزان کم ، مهارت استفاده از انسولین ، توسط بدن را بهبود می‌بخشد. کاهش وزن موجب کاهش قند خون ، چربی خون و فشار خون مناسب می‎شود. برای کاهش وزن ، باید ورزش کنید و کالری و قند کمتری مصرف نمایید.

3- خواب کافی برای پیشگیری از دیابت

خواب بیش از حد یا خیلی کم می‌تواند اشتها و هوس شما را برای غذاهای پر کربوهیدرات افزایش دهد ، همچنین می‌تواند منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به عوارضی مانند بیماری‌های قلبی شود. بنابراین تمامی افراد به خصوص افراد دیابتی بهتر است 8-7 ساعت در شب بخوابند. خواب کافی سطح قند خون افراد دیابتی را کاهش می‌دهد و برای درمان و پیشگیری از دیابت بسیار مفید است.

4- فعال باشید : ورزش برای پیشگیری از دیابت

هر ورزشی برای پیشگیری از دیابت بسیار مفید است. پیاده روی، رقص ، دوچرخه سواری و یا هر ورزش دیگر می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. 30 دقیقه ورزش روزانه خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و افزایش کلسترول را کاهش می‌دهد ، همچنین وزن شما در حد طبیعی باقی می‌ماند. ورزش ، موجب کاهش استرس می‌‎‌شود و از آنجایی که استرس ، دیابت را تشدید می‌کند ، ورزش مانند دارویی برای درمان یا پیشگیری از دیابت عمل می‌کند.

5- اندازه گیری روزانه میزان قند خون

چک کردن سطح قند خون ، از بدتر شدن شما و بروز عوارض بیماری دیابت مثل درد عصبی جلوگیری می‌کند. با چک کردن قند خون ، متوجه تأثیر مواد غذایی و فعالیت ورزشی بر قند خونتان می‌شوید و موجب می‌شود که از مصرف مواد غذایی افزایش دهنده قند خون ، دوری کنید و دیابت شما درمان شود.

اندازه گیری روزانه میزان قند خون

6- پیشگیری از دیابت با مدیریت استرس

استرس موجب افزایش سطح قند خون می‌شود. برای درمان و پیشگیری از دیابت ، از هر نوع تنش روحی و جسمی دوری کنید. تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق ، یوگا و مدیتیشن برای تمدد اعصاب خود استفاده کنید تا به راحتی اعصاب شما به هم نریزد.

7- اجتناب از مصرف نمک برای پیشگیری از دیابت

مقدار نمک موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.کاهش مقدار نمک موجب کاهش فشار خون و محافظت از کلیه‌ها می‌شود. فراورده‌های غذایی مختلف و مواد غذایی آماده ، نمک زیادی دارند ، از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید و به جای آن‌ها سبزیجات بخورید که برای سلامتی شما مناسب هستند. افراد بالای 51 سال و یا افراد با فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های مزمن کلیوی باید برای میزان مصرف نمک با پزشک خود مشورت کنند.

8- دیابت و خطر بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی از عوارض جدی دیابت است. هر چند ماه یک بار ، سلامت قلب خود را چک کنید.

9- مراقبت از زخم و کبودی

دیابت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و سرعت درمان عفونت یا زخم را نیز کاهش می‌دهد. اگر دچار زخم و یا بریدگی شدید ، به خوبی روی آن را تمیز کنید و با استفاده از یک کرم آنتی‌بیوتیک و پانسمان استریل روی زخمتان را ببندید تا زخم شما به زودی درمان شود. اگر زخم یا بریدگی شما بعد از چند روز خوب نشد ، به دکتر مراجعه کنید. هر روز پایتان را از لحاظ تاول، بریدگی، زخم، قرمزی یا ورم چک کنید. خشکی و یا بریدگی پایتان را نیز هر روز چک کنید.

10- ترک اعتیاد به سیگار

افراد مبتلا به دیابت که سیگار می‌کشند دو برابر بیشتر ، در معرض مرگ زودرس هستند. ترک سیگار به حفظ سلامت قلب و ریه شما کمک می‌کند. ترک سیگار موجب کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، آسیب‌های عصبی ، بیماری‌های کلیوی و دیابت می‌شود. برای ترک سیگار و دخانیات با پزشک مشورت کنید.

ترک اعتیاد به سیگار

11- رژیم غذایی مناسب

برای بیماری دیابت ، یک رژیم غذایی واحد وجود ندارد. افرادی دیابتی باید مواد غذایی فوق‌العاده‌ای مانند توت‌ها، سیب‌زمینی شیرین ، ماهی با اسید چرب امگا 3 و سبزیجات تیره رنگ و سبزیجات برگ‌دار بخورند. اما افراد دیابتی باید به برچسب روی مواد غذایی توجه کنند و از مصرف مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده و ترانس اجتناب کنند. در عوض، باید از چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون استفاده نمایند. بهتر است افراد دیابتی برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب با یک پزشک متخصص ، مشاوره کنند.

12- مراجعه به پزشک

افراد دیابتی باید برای انجام چکاب ، به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند و تحت نظر پزشک باشند تا به سلامت خود دست یابند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

پسری 11ساله دارم که آزمایش قند ناشتای او 101 بود و دو ساعت بعد آن 100 وقتی دچار استرس میشه زیاد دستشویی میره لطفا راهنمایی کنید منو که آیا این میتونه دیابت باشه؟؟ در حالت عادی دستشویی زیاد نمیره. این استرس هم به زمان امتحان در مدرسه و همچنین کلاس شنا برمیگرده. ممنون از راهنماییتون

مشاهده کامل

با سلام مقدار قند خون کودک شما در محدوده نرمال قرار داره تکرر ادرار هنگام استرس یک پاسخ دفاعیه که در بدن بعضی از افراد وجود داره و معمولا نگرانی خاصی وجود نداره. ولی بهتر هست با کمک مشاور به کودکتان روشهای مدیریت استرس رو آموزش بدید تا در شرایط بحرانی دچار استرس نشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر