سردرد میگرنی ارتباط مستقم با مصرف برخی از مواد غذایی دارد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سردرد میگرنی ارتباط مستقم با مصرف برخی از مواد غذایی دارد

نقش مواد غذایی در بروز یا عدم بروز سردرد میگرنی

مجله پزشکی و سلامتمطالعات علمی محققان نشان داده که ارتباط مستقیمی بین سردرد میگرنی و مصرف برخی از مواد غذایی وجود دارد. درواقع مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند باعث بروز سردرد میگرنی شوند، درحالی‌که مصرف برخی دیگر مانع از ایجاد میگرن می‌گردند. کافئین یک مثال بارز در مورد نقش مواد غذایی در پیشگیری یا بروز سردرد میگرنی می‌باشد. به‌طوری‌که مطالعات علمی در مورد این مواد غذایی نشان داده که کافئین در برخی افراد می‌تواند میگرن را بهبود دهد، در حالی که در برخی دیگر از افراد مبتلابه میگرن، مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین می‌تواند باعث تشدید سردرد میگرنی شود.

مواد غذایی مؤثر در تشدید یا بهبود سردرد میگرنی

میگرن یک سردرد معمولی نیست که بتوان آن را با چند نکته ساده تغذیه‌ای بهبود داد. درواقع میگرن علاوه بر سردرد باعث بروز نشانه‌های دیگری در بدن ازجمله احساس تهوع، درد در گردن و پشت، تاری دید، خواب آلودگی ، عدم تمرکز فکری، گرم شدن سر و احساس تب می‌شود. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه معتقدند که در برخی موارد مصرف غذاهای غنی از منیزیم یا کلسیم و غذاهای نشاسته‌ای و با فیبر غذایی بالا می‌توانند در درمان میگرن مؤثر باشند. این در حالی است که برخی از متخصصان طب گیاهی هم معتقدند که مصرف نوعی از گیاه موسوم به گل مینا می‌تواند در بهبود سردرد میگرنی مؤثر واقع شود. مطالعات جدید تغذیه‌ای در مورد پیشگیری و درمان سردرد میگرنی نشان داده، به‌طورکلی مواد غذایی مؤثر در پیشگیری یا بروز میگرن را می‌توان در دو گروه اصلی تقسیم‌بندی نمود. گروه اول مواد غذایی ایمن که مؤثر در عدم بروز میگرن هستند و گروه دوم مواد غذایی که باعث بروز میگرن می‌شوند. این مطالعات ادعا می‌کنند که ۲۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلابه میگرن با حذف مواد غذایی مؤثر در بروز سردرد میگرنی ، می‌توانند عارضه میگرن را در خود بهبود دهند.

مواد غذایی ایمن و ضد بروز سردرد میگرنی

برخی از مواد غذایی برای سیستم عصبی ایمن هستند و مانع از تحریک سلول‌های عصبی برای بروز سردرد میگرنی می‌شوند. ازجمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برنج قهوه‌ای
• سبزیجات پخته‌شده مانند کلم بروکلی، اسفناج، برگ چغندر
• سبزیجات زرد و نارنجی‌رنگ پخته‌شده مانند هویج و کدوحلوایی
• میوه‌های پخته‌شده مانند گیلاس، آلبالو، آلو، گلابی (به استثنای مرکبات، سیب، موز، هلو یا گوجه‌فرنگی)
• مصرف فراوان آب
• برخی از ادویه‌ها و چاشنی‌ها مانند شیره افرا و عصاره طبیعی وانیل

مواد غذایی ایمن و ضد بروز سردرد میگرنی

مواد غذایی تشدیدکننده سردرد میگرنی

برخی مواد غذایی عموماً قادرند باعث تشدید بروز هر نوع سردردی شوند. درواقع برخی متخصصان تغذیه معتقدند که این مواد غذایی بر سیستم‌های ایمنی و عصبی حساس اثر مخرب بر جای می‌گذارند و باعث بروز سردرد می‌شوند. حساسیت پذیری این مواد غذایی بر بدن افراد میگرنی به‌مراتب بیشتر می‌باشد. ازجمله مواد غذایی که در این گروه جای می‌گیرند می‌توان به لبنیات، شکلات، تخم‌مرغ، مرکبات، گوشت، نان و ماکارونی، بادام‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز، ذرت، سیب و موز اشاره نمود. به‌علاوه این‌که برخی نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار و شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام یا نگه‌دارنده های موجود در سوسیس و کالباس هم در تشدید بروز سردرد میگرنی مؤثر می‌باشند. البته لازم به ذکر است که سایر مواد غذایی که در دو گروه فوق موجود نیستند، اثر خنثی بر بروز سردرد میگرنی دارند و بدون بروز هیچ مشکلی می‌توان آنها را مصرف نمود.

رژیم غذایی مبتلایان به سردرد میگرنی

بر اساس مطالعات علمی مشخص‌شده که یک رژیم غذایی مؤثر برای پیشگیری و درمان سردرد میگرنی باید همراه با شناسایی مواد غذایی مؤثر در بروز میگرن و حذف آن از رژیم غذایی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد مبتلابه میگرن با توجه به مواد غذایی گروه دوم و با رجوع به تجربه غذایی خود در وهله اول مواد غذایی را که تصور می‌کنند باعث بروز میگرن آن‌ها می‌شود را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود حذف نمایند. درصورتی‌که در طی این مدت میزان و شدت بروز میگرن در آن‌ها کمتر شد، سعی نمایند مصرف مواد غذایی حذف‌شده را در کل رژیم غذایی خود بسیار محدود نمایند و یا این‌که به‌ندرت مصرف نمایند، اما در صورتی که هنوز سردرد با همان شدت برای ایشان موجود است برای پیشگیری از تشدید سردرد میگرنی از مواد غذایی ایمن موجود در گروه اول در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نمایند. لازم به ذکر است که در برخی موارد ممکن است برخی از سردردهای میگرنی به مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی پاسخ ندهند که در این موارد لازم است با پزشک متخصص برای یافتن درمان‌های پزشکی لازم مشورت شود. البته در برخی موارد مصرف برخی گیاهان دارویی مانند گیاهی موسوم به گل مینا می‌تواند برای درمان سردرد میگرنی مؤثر باشد.

گیاه گل مینا یک مکمل ضد بروز سردرد میگرنی

مطالعات انجام‌گرفته در انگلستان نشان داده که مصرف ۵۰ تا ۱۱۴ میلی‌گرم از عصاره این گیاه و یا ۲ تا ۳ برگ تازه آن در روز می‌تواند از بروز سردرد میگرنی جلوگیری نماید. به همین دلیل امروزه مکمل‌های این گیاه به‌صورت قرص و کپسول در داروخانه‌ها بانام تجاری متفاوت و با هدف درمان میگرن موجود است.

جمع‌بندی پایانی راجع به سردرد میگرنی

در کنترل بروز سردرد میگرنی با غذا می‌توان مواد غذایی را به دو گروه ایمن و تشدیدکننده بروز میگرن تقسیم‌بندی نمود که در رژیم غذایی افراد میگرنی باید مواد غذایی گروه دوم با تشخیص خود فرد در ابتدا به مدت دو هفته و سپس با تأیید اثرشان در بروز میگرن برای همیشه در رژیم غذایی محدود گردند. به‌علاوه این‌که مصرف مکمل گیاهی موسوم به مکمل گیاه گل مینا هم می‌تواند به‌عنوان یک مکمل ضد میگرن مطرح باشد. البته نباید فراموش کرد که مصرف فراوان آب در روز (حدود ۳ لیتر)، استراحت و خواب کافی و دوری از استرس هم در کنترل بروز سردرد میگرنی مؤثر می‌باشند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر