پانکراس مصنوعی راهی برای درمان دیابت نوع 1

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پانکراس مصنوعی راهی برای درمان دیابت نوع 1

راه درمان دیابت نوع 1

مجله پزشکی و سلامتدیابت نوع 1 از جمله انواع دیابتی است که در آن میزان قندخون در اثر کم ترشح شدن هورمون انسولین در پانکراس نمی‌تواند به خوبی تنظیم شود. در واقع این نوع دیابت که یک نوع اختلال در عملکرد غده پانکراس می‌باشد، اکثرا از دوران جوانی فرد را درگیر می‌کند و تا پایان زندگی او را همراهی می‌نماید.
فرد مبتلا به دیابت نوع 1 باید همیشه قند‌خون خود را توسط دستگاه تست قندخون اندازه گیری نماید و به وسیله تزریق انسولین مورد نیاز این میزان قند خون را در طی روز ثابت و طبیعی نگه دارد. البته امروزه در علم پزشکی از روش‌های مختلفی مانند تزریق منظم انسولین و یا استفاده از پمپ انسولین برای کنترل قند‌خون افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 استفاده می‌شود.

روش‌های متداول و رایج برای درمان دیابت نوع 1

متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، تست منظم قند‌خون و تزریق دوزهای مشخصی از انسولین در روز می‌باشد. میزان دوز تزریقی انسولین برای هر فردی متناسب با میزان نوسان قندخون او در روز می‌باشد. چه بسا در برخی موارد در اثر ناپرهیزی‌های تغذیه‌ای یا ورزشی ممکن است نیاز به دوزهای بیشتری از تزریق انسولین در روز باشد. البته مشکل اصلی در مورد این روش نحوه تزریق انسولین برای درمان دیابت نوع 1 می‌باشد. چون که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید همیشه یا خود و یا اطرافیانشان توانایی تزریق صحیح انسولین را داشته باشند. از آنجایی که اکثرا نوجوانان و جوانان به این بیماری مبتلا می‌شوند، پزشکان همواره به دنبال راه بهتری برای کنترل قندخون این افراد بودند.

پمپ انسولین روش جدیدتری بود که می‌توانست مشکل تزریق انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مرتفع نماید. در این روش دستگاهی به نام پمپ انسولین به بدن فرد مبتلا نصب می‌گردد و در زمانی که با تست قندخون مشخص شود که قند‌خون بالا می‌باشد، از طریق لوله متصل به رگ ، میزان مورد نیاز انسولین از طریق پمپ انسولین وارد بدن فرد می‌گردد. از آنجایی که این پمپ یکبار توسط کادر بهداشتی به بدن فرد از طریق رگ مورد نظر متصل می‌گردد، بنابراین مشکل تزریق ناصحیح انسولین توسط فرد (بخصوص در نوجوانان) به طور کامل مرتفع می‌گردد. اما این روش برای درمانم دیابت نوع 1 هنوز یک مشکل داشت و آن این بود که بهترین زمان برای فعال کردن پمپ انسولین در چه زمانی است، بخاطر این که در برخی مواقع در اثر فراموشی در تست قندخون، ممکن است قندخون فرد مبتلا بسیار بالا و یا پایین تر از حد طبیعی باشد و در همان زمان نیاز به ورود انسولین به بدن باشد که متاسفانه این امر ممکن است رخ ندهد.

روش‌های متداول و رایج برای درمان دیابت نوع 1

سیستم پانکراس مصنوعی برای درمان دیابت نوع 1

در سال‌های اخیر در آمریکا روشی هوشمند ( پانکراس مصنوعی ) در مورد کنترل و تزریق انسولین در بیماران دیابت نوع 1 مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله اول، بررسی این سیستم برای درمان دیابت نوع 1 بر روی 88 نفر از مبتلایان امتحان شده است.

در روش پانکراس مصنوعی ، داده‌های قندخون فرد مبتلا از طریق یک سیستم یو اس پی به کامپیوتر حاوی یک برنامه نرم‌افزار مشخص انتقال داده می‌شود و در این برنامه نرم‌افزاری بر اساس الگوریتم‌های خاص میزان و نحوه تزریق انسولین مشخص می‌گردد و سپس این اطلاعات به طور اتوماتیک به پمپ انسولین متصل شده به فرد مبتلا انتقال داده می‌شود و از طریق پمپ انسولین، میزان مناسب انسولین در زمان مناسب وارد بدن فرد می‌گردد. محققان علوم سلامت و پزشکی از این روش درمان دیابت نوع 1 به عنوان یک سیستم پانکراس مصنوعی نام می‌برند.

بررسی‌های انجام گرفته در این زمینه نشان داده که این روش کاملا اتوماتیک می‌باشد و نیاز به انجام هیچ‌گونه تنظیم دستی نمی‌باشد. به همین دلیل محققان علوم پزشکی امیدوارند که با تکمیل تحقیقات بیشتر در مورد این سیستم پانکراس مصنوعی ، بتوانند با تنظیم اتوماتیک قندخون در بدن فرد مبتلا به دیابت نوع 1 ، زندگی کاملا سالم و طبیعی را برای فرد بدون هیچ نگرانی از افت قندخون و پیامدهای مرتبط با آن برای فرد را به ارمغان بیاورند.

سیستم پانکراس مصنوعی برای درمان دیابت نوع 1

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر