درمان خانگی عفونت قارچی واژن [5 نکته کلی]

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان خانگی عفونت قارچی واژن [5 نکته کلی]

راه‌های درمانی عفونت قارچی واژن

مجله پزشکی و سلامتعفونت قارچی واژن، به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود مطمئناً می‌دانید که برای حفظ سلامت خود و رعایت یک رژیم غذایی سالم، باید مواد غذایی سالمی مصرف کنید. اما تصورش را هم نمی‌کنید که می‌توانید از این مواد غذایی سالم و مفید برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده نمایید. بر اساس گفته‌های بسیاری از زنان، مالیدن برخی از مواد غذایی روی واژن به درمان و تسکین علائم عفونت قارچی واژن کمک می‌کند.
تعجب نکنید، استفاده از مواد غذایی روی واژن، برای درمان عفونت قارچی واژن بسیار رایج‌تر از آن چیزی است، که تصورش را می‌کنید. باور کنید یا خیر، بهترین راه برای حفظ توازن باکتری‌های واژن، این روش‌های خانگی است.

*نکته مهم: البته باید گفت که استفاده از این روش‌های درمانی باید تحت نظر پزشک باشد، زیرا ممکن است، استفاده از این روش‌ها، در برخی از افراد با عوارض جانبی همراه باشد یا علائم بیماری‌شان را بدتر کند (در موارد نادر).

1- ماست و درمان عفونت قارچی واژن

اگر به جای استفاده از داروها، به دنبال روش‌های خانگی برای درمان عفونت قارچی واژن هستید، استفاده از ماست، روش ساده‌ای است. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ماست راه مؤثری برای از بین بردن مخمرهای اضافی ساخته شده در واژن (مهبل) است.
مطالعات جدید نشان می‌دهند که ماست از تشکیل مخمرهای جدید جلوگیری می‌کند، اما مخمرهایی که از قبل وجود دارند را از بین نمی‌برد. مطالعاتی روی افرادی با عفونت قارچی واژن مزمن انجام شده است، در این مطالعه برای یک ماه قرص‌های پروبیوتیکی داخل واژن این افراد قرار داده شد. این مطالعه نشان داد که وجود قرص‌های پروبیوتیک در واژن، سرعت رشد عفونت قارچی واژن را نزدیک به 90% کاهش می‌دهد. بنابراین مالیدن ماست به واژن برای کاهش سرعت رشد عفونت قارچی واژن مؤثر است.

ماست و درمان عفونت قارچی واژن

2- سیر

سیر با اینکه بد بو است، اما سرشار از آلیسین می‌باشد و به همین دلیل خواص ضد باکتریایی و قارچی فراوانی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، سیر به درمان عفونت قارچی واژن کمک می‌کند. در این مطالعه، تسکین علائم عفونت قارچی واژن، در زنانی که از کرم‌های دست ساز سیر و آویشن استفاده کردند، نسبت به زنانی که از کرم‌های ضد قارچ دیگر استفاده کرده بودند، بیشتر بود.

3- روغن نارگیل

یافته‌های حاصل از دانشگاه تافتز نشان می‌دهد که خواص ضد باکتریایی روغن نارگیل می‌تواند در مبارزه با کاندیدا، (قارچی که می‌تواند باعث عفونت مخمر شود) مؤثر باشد. اما یافته‌های به دست آمده از مطالعات برای اثبات تأثیر درمانی این ماده کافی نیست و به همین دلیل به صورت قطعی نمی‌توانیم بگوییم که استفاده از روغن نارگیل می‌تواند برای درمان عفونت قارچی واژن مؤثر باشد، اما مطمئناً مضر نمی‌باشد.

4- سرکه سیب

ظاهراً سرکه سیب برای درمان بسیاری از مشکلات، مناسب است. سرکه سیب نیز مانند روغن نارگیل خواص ضد باکتریایی برای از بین بردن کاندیدا دارد. به همین دلیل غوطه‌ور کردن واژن در سرکه سیب (در حمام) تئوری خوبی برای تسکین خارش، سوزش و تورم عفونت قارچی واژن است. برخلاف روغن نارگیل، تأثیر این ماده را بر درمان عفونت قارچی واژن کاملاً اثبات شده است.

سرکه سیب

5- جوش شیرین

عفونت قارچی واژن، باعث کاهش pH واژن (اسیدی شدن) می‌شود. استفاده از یک ماده قلیایی مانند جوش شیرین، می‌تواند، pH واژن را بالا برده و شرایط را برای رشد مخمر و افزایش عفونت سخت کند. به همین دلیل است که خیساندن واژن در محلول جوش شیرین به عنوان یک درمان برای عفونت قارچی واژن، شناخته شده است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من ۲۶سالمه متاهلم.مدت چند ماهه لایه بیرونی واژنم ترشحات خاکستری دارم.اما خارش و سوزش و ترشح داخلی ندارم.هرنوع دارویی که پزشک تجویز کرده هیچ تاثیری نداشته.پماد هیدروکورتیزون یا کلوتریمازول و میکوزین.سه ماهه اقدام به بارداری کردم دو ماه اول اقدامم چند روز قبل تخمک گذاری بود و بقیه روزا شرایطشو نداشتم.این ماه از روز ۱۲تا۲۰ سیکلم اقدام داشتم اما پریود شدم که ۴روز اولش لکه بینی سیاه و قهوه ای بود همزمان باهاش درد روزای تخمک گذاری رو داشتم.و اینکه اگه پریودی جلو بندازم نشونه خوبیه?چون من هر بار چند روز جلو انداختم.علت اینکه نتیجه نگرفتم چی میتونه باشه?همسرم زخم و عفونت روده داره و داروهایی مثل بیسموت و سولفاسالازین مصرف میکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی ترشحان خاکستری واژن میتواند به دلیل وجود باکتری باشد. از آنجایی که زمان تخمک گذاری شما با درد همراه است، بهتر است ابتدا با استفاده از سونوگرافی رحم و تخمدان از سلامت آنها و عدم وجود کیست مطمئن شوید. بارور شدن ممکن است چند ماه طول بکشد بدون اینکه هیچ یک از طرفین مشکلی داشته باشند. اگر همچنان مشکل شما پابرجا ماند، با یک پزشک متخصص زنان مشورت نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

زنی ۳۳ ساله هستم و دارای یک دختر ۶ ساله ،مدت چهار سال است دستگاه پیشگیری از بارداری دارم.تا چند ماه گذشته هیچ مشکلی نداشتم اما در سه ماه گذشته به کرات به خارج و قارچ واژن دچار شدم.تا الان فلوکونازکل. مترونیندازول و دو نمونه کرم واژینال استفاده کردم اما بعد از یک هفته مجدد دچار همان علائم خارش و درد شدید میشم .در حال حاضر دسترسی به پزشک ندارم لطفا راهنمایی کنید.سپاسگزارم

مشاهده کامل

با سلام زمانی که دستگاه IUD گذاشته باشید هم از نظر عفونت های جنسی مصون نخواهید بود. می بایست دوره دارو رو به طور کامل مصرف کنید. در صورتی که عفونت قارچی شما از نوع شدید و مقاوم به درمان باشد پزشکتان باید 7 تا 14 روز از داروهای ضد قارچ مانند بوتوکونازول، کلوتریمازول و میکونازول به صورت کرم واژینال، پماد، قرص یا شیاف تجویز کند. همچنین ممکن است برایتان دو یا سه دوز فلوکونازول خوراکی هم تجویز کند. از نکات ذکر شده در مقالات بالا هم میتونید استفاده کنید. در صورتی که کلمه " عفونت واژن" رو در نوار ابزار جستجوی موجود در بالای صفحه سرچ کنید، میتونید مقالات متعدد و سودمند سایت رو در این زمینه بخونید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با عرض سلام خدمت دکتر عزیز،من حدود چهار روزه که در وازن احساس سوزش و خارش دارم که از دیروز شدیدتر شده همچنین از دیروز متوجه ترشحات پنیری شکل شده ام،سطح بیرونی وازن هم(فرج) خارش داره،باتوجه به اینکه سه روز دیگه قصد مسافرت دارم واز پمادها ی داخل وازن نمیتوانم استفاده کنم،شما چه درمانی و چه داروئی را پیشنهاد میکنید،متشکرم،لطفا راهنمایئم کند

مشاهده کامل

با سلام برای درمان عفونت ادراری نیاز به تکمیل دوره درمان دارید و طی چند روز نمیتونید عفونت رو برطرف کنید. در حال حاضر برای تخفیف علائمتون میتونید از توصیه های مقاله زیر استفاده کنید: درمان خارش واژن با پماد هیدروکورتیزون
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

در یک سمت جداره واژنم حس درد و سوزش هنگام نزدیکی دارم و حس میکنم چیزی شبیه به آفت دهان هست که در اثر گاز گرفتی در دهان ایجاد میشه و میخواستم بدونم چه طور باید درمان بشه

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام ممکن است در این ناحیه زخمی به وجود آمده باشد و در اثر تجمع باکتری حالت عفونی پیدا کرده باشد. حتما از ژل شست و شوی بهداشتی بانوان برای شستن محل استفاده کنید. سعی کنید در آینه محل را بررسی کنید و با دقت تشخیص بدهید که چه چیزی باعث به وجود امدن آن شده است. از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز کنید و محل را بعد از هرباز شست و شو خوب خشک کنید. در صورتی که مشکل مداومت داشت به پزشک مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خانم دکترمن الان 5روزه ازبیرون خارش گرفتم ،خیلیم شدیده پماد تریامسینولون با پماد کلوتریمازول استفاده کردم خوب نشدم دوبارم رفتم توآب و بتادین یه بارم رفتم تواب وسرکه ی سفید ،دردی دوانکرد چیکارکنم توروخدا

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی پیشنهاد می کنم مقاله بالا رو به دقت مطالعه بفرمایید و همچنین مقالات زیر به شما کمک خواهند کرد: پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن راهکارهای قطعی برای درمان عفونت های قارچی واژن بهترین روش های درمان خانگی عفونت قارچی واژن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام،خارش شدید واژن دارم.سەروزە کە شدیدا خارش ودرد دارم.سنم 30سالە،ممنونم راهنمایی بفرمائید چە داروویی استفادە کنم

مشاهده کامل

با سلام لطفا مقاله بالا رو مطالعه بفرمایید. همچنین خواندن مقالات زیر نیز به شما کمک خواهند کرد: پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن خارش دستگاه تناسلی زنان بهترین روش های درمان خانگی عفونت قارچی واژن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر