با خستگی ناشی از بیماری هپاتیت C چه‌کار کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با خستگی ناشی از بیماری هپاتیت C چه‌کار کنیم؟

بیماری هپاتیت C چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : بیماری هپاتیت Hepatitis C) C ) نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس بیماری هپاتیت C علت این بیماری است. اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن ، موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد. در بعضی موارد، افراد مبتلابه سیروز کبد همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد و یا عروق بسیار متورم مری و معده می‌باشند که این مورد آخر می‌تواند منجر به خونریزی تا حد مرگ شود.
افراد ، اغلب از طریق تماس خونی ناشی از استعمال درون وریدی مواد مخدر، تجهیزات پزشکی ضدعفونی نشده و تزریق خون به بیماری هپاتیت C مبتلا می‌شوند. به‌صورت تخمینی ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند.
اگر بیماری هپاتیت C سبب می‌شود تا شما احساس خستگی کنید و از انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود، احساس رضایت نمی‌کنید، حتماً این متن را بخوانید.

بیماری هپاتیت C و خستگی

مطالعاتی در مورد اینکه آیا ویروس بیماری هپاتیت C، به‌خودی‌خود خسته‌کننده است یا نه وجود دارد؛ اما دو چیز روشن است، اگر شما دچار سیروز (زخم کبد) هستید حتماً احساس خستگی خواهید کرد. همچنین داروی اینترفرون که اغلب در درمان هپاتیت استفاده می‌شود، می‌تواند سبب کاهش انرژی و افزایش حس خستگی شما شود.
خبر خوب اینکه اگر خستگی شما ناشی از درمان شما است، به‌سادگی می‌توان آن را برطرف نمود.
اگر برای انجام فعالیت‌های روزمره خود، مشکل‌دارید و بیش‌ازحد، احساس خستگی می‌کنید، حتماً با پزشکتان در مورد سایر گزینه‌های درمانی، صحبت کنید. می‌توان علاوه بر اینترفرون، از داروهای جدیدتری برای از بین بردن هر چه سریع‌تر ویروس بیماری هپاتیت C استفاده کرد. بنابراین لازم نیست که عوارض داروها را به مدت طولانی، تحمل‌کنید.

خستگی ناشی از افسردگی در بیماری هپاتیت C

افسردگی نیز می‌تواند سبب ایجاد حس خستگی شود. هرکسی به سبب تحمل طولانی‌مدت یک بیماری، ممکن است دچار افسردگی شود. اضطراب، عصبانیت و یا احساس غم و ناراحتی به خاطر بیماری‌تان و یا تغییراتی که به خاطر بیماری، در زندگی‌تان ایجادشده است، همگی از عواملی هستند که سبب ایجاد افسردگی و درنتیجه احساس خستگی در فرد می‌شوند.

خستگی ناشی از افسردگی در بیماری هپاتیت C

با خستگی بیماری هپاتیت C چه باید کرد؟

دست بجنبانید

ممکن است روزهایی، حالتان خوب باشد و سایر روزها به ‌قدری خسته و ناتوان باشید که نتوانید فعالیت‌های معمول خود را انجام دهید. به بدن خود گوش کنید تا بدانید که به چه چیزی احتیاج دارید.

الکل ننوشید

نوشیدنی‌های الکلی، نه تنها برای کبد، مضر هستند بلکه همچنین سبب افزایش حس خستگی نیز می‌شوند.

وعده‌های زیاد، حجم کم

تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید ولی حجم هر وعده را کم کنید؛ به‌این‌ترتیب به مغز و بدن خود، سوخت بیشتری می‌دهید. از رژیم غذایی خود نیز مطمئن باشید که حتماً برنامه غذایی سالمی را دنبال می‌کنید. به‌عنوان‌مثال از میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار استفاده کنید و از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده و همچنین غذاهای فرآوری شده که سبب افزایش حس خستگی می‌شوند، خودداری نمایید.

ورزش در بیماری هپاتیت C

ظاهراً زمانی که احساس خستگی می‌کنید، انجام ورزش، مشکل به نظر می‌رسد اما ورزش، واقعاً می‌تواند به شما انرژی بدهد و خلق‌وخوی شمارا بهتر نیز می‌کند.
اگر پزشکتان به شما چراغ سبز داد، حتماً ورزش را با انجام ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه، شروع کنید، سپس آن را به ۳۰ دقیقه افزایش دهید.

ورزش در بیماری هپاتیت C

مدیریت استرس

برای اینکه استرس خود را کنترل کنید سعی کنید از یوگا، مدیتیشن و یا تکنیک‌های تمدد اعصاب به‌صورت منظم، بهره ببرید.

خواب کافی

اگر به بیماری هپاتیت C مبتلا هستید، به‌اندازه کافی بخوابید. ممکن است داروهایی که برای درمان بیماری فعلی شما تجویزشده است، سبب اختلال خوابتان شود. بنابراین ترفندهای زیر را برای داشتن خواب راحت، امتحان کنید:
۱) در رختخواب، تلویزیون تماشا نکنید و از خواندن کتاب یا روزنامه نیز در این زمان، بپرهیزید.
۲) هرروز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخصی نیز بیدار شوید.
۳) اتاق‌خواب خود را خنک نگه‌دارید.
۴) اتاق‌خواب باید مکانی آرام باشد.
۵) در اواخر روز از منابع غذایی حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه استفاده نکنید.
اگر با انجام کارهای فوق، بازهم نمی‌توانید بخوابید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم، داروهای خواب‌آور برای کوتاه‌مدت، تجویز نماید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (webmd)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر