بی خوابی و ام اس (اختلالات خواب شایع را در بیماران ام اس)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بی خوابی و ام اس (اختلالات خواب شایع را در بیماران ام اس)

علت اختلالات فیزیولوژیک در بیماران ام اس

فیبرهای عصبی مغز و نخاع بیماران ام اس تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرد. هر فیبر عصبی، توسط یک پوشش پروتئینی به نام میلین، که از اعصاب محافظت می‌کند، احاطه شده است و به سیگنال‌های الکتریکی مغز کمک می‌کند تا سریع‌تر به بقیه بدن فرستاده شوند. در بیماران ام اس، میلین فیبرهای عصبی آن‌ها آسیب دیده و باعث اختلال در انتقال این سیگنال‌های عصبی شده و طیف گسترده‌ای از مشکلات از جمله تاری دید یا دوبینی ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، اسپاسم، از دست دادن تعادل و اختلالات خواب شایع را در بیماران ام اس به وجود می‌آورد.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : مهمترین و اولین علائم بیماری ام اس چیست ؟

خستگی و کمبود خواب از علائم شایع در بیماران ام اس

وب سایت ملی بیماری مولتیپل اسکلروزیس می‌گوید: “خستگی یکی از علائم شایع بیماری ام اس است که در بیش از 80% از بیماران ام اس دیده می‌شود.” داشتن یک خواب خوب شبانه برای مبارزه با خستگی در بیماران ام اس ، کار بسیار دشواری است، زیرا شرایط فیزیکی و تغییرات شیمیایی مرتبط با بیماری ام اس ، این خستگی و الگوی خوابیدن نامناسب را ایجاب می‌کند.

خستگی و کمبود خواب از علائم شایع در بیماران ام اس - دکتر سوشا

علل الگوی خواب نامناسب بیماران ام اس

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان خواب یک سوم از آمریکایی‌ها، کافی نیست و جای تعجب نیست که این مردم در طول روز احساس خستگی داشته باشند. اما اگر شما یکی از بیماران مبتلا به ام اس هستید، به احتمال زیاد، اختلالات خواب دو برابر مکرر و شدیدتر در شما دیده می‌شود و میزان خستگی شما آن‌قدر زیاد است که به طور چشمگیری با کار و زندگی شما تداخل می‌کند. عوامل مختلفی می‌تواند موجب مشکلات خواب شبانه بیماران ام اس شود:

• مشکلات بیماران ام اس تنها بی خوابی نیست، بیماران ام اس، به اسپاسم شبانه پا، سندرم پای بی قرار، حمله خواب و اختلال تنفس در خواب (آپنه) نیز دچار هستند. هریک از این شرایط می‌تواند با خواب تداخل کرده و الگوی خوابیدن بیماران ام اس را با مشکل مواجه کند و باعث خستگی شدید بیماران ام اس در زمان بیداری شود.
• یکی از صفات بارز بیماری ام اس، ضایعات سیستم عصبی در مغز است که می‌تواند ریتم شبانه روزی یا ساعت بیولوژیک بدن (ساعتی که مسئول کنترل زمان خواب و بیداری بدن است) را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب آپنه خواب در بیماران ام اس می‌شود.
• همچنین یکی دیگر از عللی که باعث الگوی خواب نامناسب بیماران ام اس می‌شود، خستگی شدید در طول روز است که موجب چرت زدن متعدد این بیماران در طول روز می‌شود که باعث مختل شدن خواب خوب شبانه می‌شود. بهتر است این زمان چرت زدن‌های روزانه در بیماران ام اس متعدد و طولانی نباشد و به یک بار در روز آن هم کم‌تر از یک ساعت بسنده شود.
• سبک زندگی بی تحرک می‌تواند اختلال خواب در بیماران ام اس را افزایش دهد. نتایج بنیاد ملی خواب در سال 2013 نشان داد که ورزش به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و حتی یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای می‌تواند برای بهبود خواب مؤثر باشد. بیماران ام اس اغلب به خاطر درد و خستگی شدید کم تحرک هستند و همین موضوع موجب تشدید اختلالات خواب در آن‌ها می‌شود.
• جای تعجب نیست که درد شدید بیماران ام اس با خواب شبانه و میزان تحرک آن‌ها تداخل کند. پزشکان برای تسکین درد این بیماران داروهای مختلفی را تجویز می‌کنند تا درد آن‌ها تسکین یابد و راحت‌تر بخوابند، اما دارو نیز می‌تواند یک عامل در بیدار نگه داشتن بیماران ام اس باشد. به عنوان مثال، داروهای تجویز شده برای درمان خستگی در طول روز، اگر نزدیک به زمان خواب مصرف شوند، می‌تواند موجب بی خوابی شود.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : بهترین روش‌های تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

• افسردگی در بیماران ام اس، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث اختلالات خواب شبانه و خستگی شدید در بیماران می‌شود.
• بیماری ام اس ، به اعصاب پیام رسان به عضلات مثانه برای دفع ادرار آسیب می‌رساند و به همین دلیل است که اکثر بیماران ام اس ، دچار بی اختیاری ادرار هستند و به خاطر این مشکل در طول شب یک یا چندین بار به صورت یک دفعه از خواب بیدار می‌شوند.

بیماران ام اس برای بهبود وضعیت خواب خود چه کار کنند؟

عوامل مؤثر در ایجاد اختلال خواب بیماران ام اس ، در زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال مهم‌ترین عامل ایجاد اختلالات خواب در زنان، افسردگی و در مردان ، درد است. بیماران مبتلا به بیماری ام اس برای داشتن الگوی خواب مناسب، می‌توانند این کارها را انجام دهند:

• اگر بیماران ام اس در مورد داروهای مؤثر بر خواب خود نگران هستند، بهتر است راجع به داروها و زمان مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت نمایند تا با مصرف سر ساعت داروهایشان، الگوی خواب مناسبی داشته باشند.
• ادرار کردن پیش از خواب می‌تواند به بیماران ام اس در کاهش نیاز به بیدار شدن‌های شبانه در اثر نیاز به دفع ادرار کمک کند.
• ایجاد یک الگوی خواب منظم برای زمان رفتن به رختخواب به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و جلوگیری از بروز اختلالات خواب در افراد مبتلا به بیماری ام اس کمک می‌کند.
• کاهش اضطراب به خوابیدن شما کمک می‌کند. نگرانی می‌تواند شما را بیدار نگه دارد. برای کاهش اضطراب و نگرانی‌هایتان، قبل از خواب، یک لیست از نگرانی‌های امروز و اقدامات روز بعد خود بنویسید و با خیالی آسوده بخوابید.
• اتاق خواب خنک، آرام و تاریک به القای خواب در بیماران مبتلا به ام اس کمک می‌کند.
• اتاق خواب افراد مبتلا به ام اس باید یک پناهگاه انحصاری برای خواب باشد و نباید در اتاق خواب به تماشای تلویزیون ، کار با کامپیوتر یا گوشی موبایل بپردازند.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر