پنی سیلامین (Penicillamine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: پنی سیلامین
نام عمومی انگلیسی: Penicillamine
نام تجاری: Distamine
کاربرد: بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و برخی اختلالات متابولیک مانند بیماری ویلسون و سیستینوری 

اطلاعات دارویی پنی سیلامین

اطلاعات دارویی : بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن پروتئینی بنام آنتی‌ بادی را برای به دام انداختن باکتری‌ها و ویروس‌ها تولید می‌کند اما در بیماری‌های خود‌‌ایمنی، سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را علیه بافت‌های بدن تولید می‌کند. در بیماران آرتریت روماتوئید، آنتی‌بادی علیه بافت‌های اطراف مفاصل تولید می‌شود که این باعث التهاب، درد و تورم اطراف مفاصل می‌شود. پنی سیلامین متعلق به گروهی از داروها بنام داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) است که برای سرکوب التهاب و جلوگیری از حمله به بافت تجویز می‌شود و اثر مخرب بیماری آرتریت روماتوئید روی مفاصل را کاهش می‌دهد.

پنی سیلامین برای درمان برخی از اختلالات متابولیک مانند بیماری ویلسون و سیستینوری نیز استفاده می‌شود. در بیماری ویلسون، این دارو با اتصال به یون‌های فلزی مس در بدن ، ترکیباتی را به وجود می‌آورد که به راحتی از بدن حذف می‌شوند. داروی پنی سیلامین برای درمان سیستینوری ، غلظت سیستین ادرار را کاهش می‌دهد. این دارو مانع از تشکیل کریستال‌های تشکیل دهنده سنگ کلیه و یا مثانه می‌شوند.

موارد منع مصرف داروی پنی سیلامین

  • به تاریخ انقضای داروی پنی سیلامین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی پنی سیلامین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی پنی سیلامین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی پنی سیلامین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • دو ساعت قبل از مصرف داروی پنی سیلامین از مصرف داروهای حاوی روی و آهن اجتناب کنید.

تداخل دارویی پنی سیلامین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند ، عبارت‌اند از: دیگوکسین، داروهای درمان مالاریا (مانند کلروکین (chloroquine))، فنیل بوتازون (phenylbutazone)، داروهای کاهش دهنده عملکرد مغز استخوان (مانند آزاتیوپرین، شیمی درمانی سرطان، تری متوپریم / سولفامتوکسازول ).

نکاتی که قبل از مصرف پنی سیلامین باید در نظر گرفته شود:

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز در صورتی‌ک ه نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی پنی سیلامین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی‌ که هرگونه بیماری کلیوی دارید.
  • در صورتی که به لوپوس اریتماتوز ( بیماری خود ایمنی که موجب التهاب می‌‌‎شود) مبتلا هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.
  • اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی داروی پنی سیلامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس مریضی ، از دست دادن اشتها ، اسهال ، سردرد ، سرگیجه ، تغییرات بینایی ،از دست دادن حس چشایی (طعم و مزه)

نکته مهم : ممکن است در اثر اختلالات خونی ناشی از مصرف داروی پنی سیلامین ، دچار عوارض خاصی شوید. در صورت بروز این علائم در شما سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • گلودرد همراه با تب یا علائم شبیه سرماخوردگی
  • زخم‌های دهان
  • بثورات پوستی
  • کبودی غیر معمول و یا خونریزی، مانند خون در ادرار
  • احساس ناخوشی کلی

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف داروی پنی سیلامین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری داروی پنی سیلامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

هر دو عارضه ای که ذکر کردید یعنی وجود خون در ادرار و تغییر طعم دهان جز عوارض جانبی داروی پنی سیلامین هستند که برای برخی از افراد در اوایل مصرف دارو اتفاق میفتن.در صورتی که این علایم شما در روزهای آتی ادامه یافتند ابتدا دوز دارو رو به نصف برسونید و در صورت تداوم علائم باید به پزشک مراجعه کنید تا پروتئین ادرار شما رو چک کنه و در صورت نیاز دوز دارو و یا نوع دارو رو تغییر بده

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر