واکسن پاپیلوما ویروس انسانی (Human papillomavirus vaccine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: واکسن پاپیلوما ویروس انسانی
نام عمومی انگلیسی: Human papillomavirus vaccine
نام تجاری: Cervarix , Gardasil , Gardasil 9
کاربرد: پیشگیری از سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی

اطلاعات دارویی واکسن پاپیلوما ویروس انسانی (HPV)

اطلاعات دارویی : پاپیلوما ویروس‌ انسانی به گروهی از ویروس‌ها گفته می‌شود که توانایی عفونت در پوست و غشاهای مرطوب پوشاننده بخش‌های مختلف بدن نظیر دهان، گلو و نواحی تناسلی را دارند. انواع بسیاری از HPV ها وجود دارد. بسیاری از این ویروس‌ها علائمی پدید نمی‌آورند و توسط سیستم ایمنی به طور کامل از بین می‌روند؛ اما بعضی دیگر از انواع HPV سبب افزاش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها می‌شوند. به ویژه HPV16 و HPV18 در ایجاد سرطان‌های گردن رحم و دهانه رحم نقش دارند. دو نوع دیگر از HPVها (نوع HPV6 و HPV11) علت بیشتر زگیل‌های تناسلی هستند که بر اثر تماس‌های جنسی منتقل می‌شوند. دو واکسن پاپیلوما ویروس‌ انسانی (HPV) برای مبارزه با این ویروس‌ها در دسترس می‌باشند. 

این واکسن‌ها با نام Cervarix و Gardasil هستند. Cervarix باعث محافظت در برابر HPV16 و HPV18 می‌گردد که به معنی پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. در حالی که Gardasil سبب محافظت در برابر HPV16 ، HPV18 ، HPV6 و HPV11 می‌گردد که به معنی پیشگیری در برابر زگیل‌های تناسلی و سرطان گردن رحم می‌باشد. در برخی از کشورها این واکسن‌ها برای دختران بین سنین 11 تا 14 سال در برنامه ایمونیزاسیون وجود دارد.

موارد منع مصرف واکسن پاپیلوما ویروس انسانی

  • به تاریخ انقضای واکسن پاپیلوما ویروس انسانی توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی واکسن پاپیلوما ویروس انسانی

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با واکسن پاپیلوما ویروس انسانی تداخل کنند عبارتند از: “رقیق کننده های خون” (به عنوان مثال، وارفارین)، داروهای شیمی درمانی سرطان، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون، دگزامتازون)، داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند (مانند سیکلوسپورین، تاکرولیموس).

واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را می‌توان همزمان با سایر واکسن‌ها (با استفاده از مکان‌های تزریق و سرنگ‌های جداگانه) تزریق کرد.

نکاتی که قبل از مصرف واکسن پاپیلوما ویروس انسانی باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف واکسن پاپیلوما ویروس انسانی ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که احساس کسالت دارید و یا دمای بدنتان بالا رفته است.
  • اگر باردار هستید.
  • در صورتی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید. این می‌تواند به علت بیماری و یا مصرف داروها باشد.
  • در صورتی که دچار بیماری‌های خونریزی دهنده مانند هموفیلی هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. در صورتی که قبلاً به واکسن‌های HPV حساسیت داشته‌اید نباید ازواکسن‌های HPV استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی واکسن پاپیلوما ویروس انسانی

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • درد، ورم، قرمزی، کهیر و خارش در ناحیه تزریق دارو: این علائم سریع بر طرف می‌شوند.
  • سردرد، درد مفاصل و عضله: در صورت آزار دهنده شدن از مسکن مناسب استفاده نمایید.
  • احساس خستگی و افزایش دمای بدن: این مورد بعد از مدت کوتاهی بر طرف می‌شود.
  • احساس کسالت، اسهال، شکم درد: غذاهای ساده مصرف کنید. از خوردن غذاهای پرچرب و تند خودداری کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از واکسن پاپیلوما ویروس انسانی می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری واکسن پاپیلوما ویروس انسانی

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را در یخچال نگه‌ دارید.

دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر