مکمل کلسیم (Calcium)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: مکمل کلسیم | کلسیم سیترات | کلسیم کلرید | کلسیم گلوکونات
نام عمومی انگلیسی: Calcium
نام تجاری: Adcal , Cacit , Calcichew , Calcium-500 , Sandocal
کاربرد: کمبود کلسیم

اطلاعات دارویی مکمل کلسیم

اطلاعات دارویی : کلسیم یک عنصر طبیعی بوده که برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی موردنیاز است. بدن معمولاً کلسیم موردنیاز خود را از غذاهای مصرفی دریافت می‌کند. البته گاهی بدن نیاز بیشتری به کلسیم پیدا می‌کند برای مثال در کودکی و یا طی دوران حاملگی و یا در هنگام شیردهی، که در این دوران باید کلسیم بیشتری یا از طریق خوراکی و یا از طریق دریافت مکمل مصرف کرد. بدن افراد مسن نیز ممکن است به‌اندازه موردنیاز نتواند کلسیم را از غذای روزانه دریافت نماید، در این شرایط که کلسیم کافی به بدن نمی‌رسد استفاده از مکمل‌های پروتئینی مفید می‌باشد.

مصرف این مکمل برای سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است. قرص‌های کلسیمی برای افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند نیز مفید است. سطح عنصر فسفات در افرادی که نارسایی‌های کلیوی دارند بسیار بالا می‌باشد.کلسیم با اتصال به فسفات دفع آن را آسان‌تر می‌کند و موجب برقراری تعادل شیمیایی در بدن می‌شود. این مکمل را می‌توان هم با نسخه پزشک و هم بدون نسخه می‌توان تهیه نمود. این مکمل به شکل‌های متفاوت ازجمله قرص، قرص جویدنی و قرص جوشان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

موارد منع مصرف مکمل کلسیم

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• روزانه بیش از دوز مجاز از دارو مصرف نکنید.
• به تداخل دارویی دارو توجه کنید.

تداخل دارویی مکمل کلسیم

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی (به عنوان مثال، آنتی اسیدها، ویتامین‌ها)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

این مکمل می‌تواند جذب داروهایی مثل بیس فسفونات‌ها (به عنوان مثال، آلندرونات)، آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین (به عنوان مثال، داکسی سایکلین، مینوسیکلین)، استراموستین (estramustine) ، آنتی‌بیوتیک لووتیروکسین و کینولون (به عنوان مثال، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین) را کاهش دهد. بنابراین، دوز مصرفی این داروها را جدا از دوز مصرفی مکمل کلسیم استفاده کنید. با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید که چه مدت زمان باید بین استفاده این داروها و مکمل کلسیم ، فاصله باشد.

اگر هر یک داروهای زیر را استفاده می‌کنید ، قبل از شروع استفاده از مکمل کلسیم، با پزشک خود مشورت کنید : دیگوکسین، سلولز فسفات سدیم، داروهای خاص متصل شونده به فسفات (به عنوان مثال، استات کلسیم).

نکاتی که قبل از مصرف مکمل‌های کلسیمی باید در نظر گرفته شود

به منظور حصول اطمینان از اینکه این مکمل برای شما مفید است بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• درصورتی‌که باردارید یا قصد باردارشدن دارید و یا اینکه به نوزاد خود شیر می‌دهید. در این زمان‌ها باید فقط دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود را استفاده کنید.
• اگر دچار اختلالات کلیوی هستید و یا تاکنون سنگ کلیه داشته‌اید.
• اگر مبتلا به سارکوئیدوز هستید. در این بیماری ریه‌ها و سیستم لنفاوی دچار التهاب می‌شود.
• اگر کلسیم خون و یا ادرارتان بیش از حد نرمال است. این موضوع در برخی از سرطان‌ها دیده می‌شود.
• اگر تا به حال حساسیت به داروی خاصی داشته‌اید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی مکمل کلسیم

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج‌آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

عارضه بسیار نادر مصرف کلسیم: آشفتگی معده که برای برطرف کردن آن غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و تند پرهیز نمایید.

اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف این دارو می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

منابع غذایی حاوی کلسیم

منابع طبیعی کلسیم: شیر، پنیرهای خشک مانند چدار، ماست، نان، شیر سویای غنی شده با کلسیم و برخی از سبزیجات (اسفناج و تره).

نحوه نگه‌داری مکمل کلسیم

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.


دوست داری با این داروها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا بشی؟  


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر