لوپیناویر و ریتوناویر (Lopinavir/ritonavir)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: لوپیناویر و ریتوناویر
نام عمومی انگلیسی: Lopinavir/ritonavir
نام تجاری: Kaletra
کاربرد: عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان (HIV) در بزرگ‌سالان و کودکان بیش از 2 سال

اطلاعات دارویی لوپیناویر و ریتوناویر

اطلاعات داروها : داروی لوپیناویر و ریتوناویر (کالترا) حاوی دو ترکیب به نام لوپیناویر و ریتوناویر است. این دو دارو هر دو ترکیبات ضد ویروسی برای درمان عفونت نقص ایمنی اکتساب (HIV) هستند. لوپیناویر ترکیب اصلی و ریتوناویر برای افزایش ورود لوپیناویر به جریان خون می‌باشد. لوپیناویر و ریتوناویر پیشروی عفونت HIV را کاهش می‌دهد اما یک درمان قطعی نیست. HIV سبب از بین رفتن سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 می‌شود. این سلول‌ها نوعی از سلول‌های سفید خونی هستند که برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها حیاتی هستند.

لوپیناویر و ریتوناویر به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های پروتئازی تعلق دارند. این دارو همراه با سایر داروها تجویز می‌گردد. دریافت همزمان چندین داروی ضد ویروسی از ایجاد مقاومت ویروسی در بیمار جلوگیری می‌کند. داروی لوپیناویر و ریتوناویر با کاهش تعداد ویروس‌ها در خون پیشروی عفونت HIV را کاهش می‌دهد. این مکانیسم سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

موارد منع مصرف داروی لوپیناویر و ریتوناویر

• به تاریخ انقضا داروی لوپیناویر و ریتوناویر توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی لوپیناویر و ریتوناویر (کالترا) را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی لوپیناویر و ریتوناویر را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی داروی لوپیناویر و ریتوناویر را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی لوپیناویر و ریتوناویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی لوپیناویر و ریتوناویر تداخل کنند عبارت‌اند از: داروهای مهارکننده پروتئاز HIV (مانند تیپراناویر ، فوس امپرناویر)، کوبیسیستات.

داروهایی که بر حذف لوپیناویر و ریتوناویر از بدن تأثیر گذارند و درنتیجه بر روی عملکرد داروی لوپیناویر و ریتوناویر نیز تأثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از: بوسپرویر ، ریفامپین (rifampin) ، مخمر سنت جان .
لوپیناویر و ریتوناویر می‌تواند سرعت حذف سایر داروها را از بدن کاهش دهد و بر عملکرد آن‌ها تأثیر گذارد.نمونه‌هایی از داروهای تحت تأثیر شامل مسدود کننده خاص آلفا (مانند آلفازوسین)، برخی داروهای استنشاقی برای درمان مشکلات تنفسی (مانند فلوتیکازون، سالمترول)، سیزاپراید، داروی خاص برای درمان اختلال عملکرد نعوظ ED و فشار خون ریوی (سیلدنافیل ، واردنافیل)، داروهای ارگوت (مانند ارگوتامین، دی هیدرو)، پیموزاید، ریواروکسابان، سیمپرویر (simeprevir) ، تلاپرویر (telaprevir) ،برخی داروهای آرام بخش (مانند میدازولام، تریازولام)، برخی از داروهای “استاتین” مواد مخدر کلسترول (لووستاتین، سیمواستاتین).

داروی لوپیناویر و ریتوناویر ممکن است اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ و یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با پزشک خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کاهش خطر گسترش HIV به دیگران استفاده کنید.اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید،زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

نکاتی که قبل از مصرف لوپیناویر و ریتوناویر باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لوپیناویر و ریتوناویر ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت تصمیم به بچه دار شدن یا حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که مبتلا به دیابت شیرین هستید.
• در صورتی که بیماری‌های قلبی و یا ضربان قلب نامنظمی دارید.
• در صورتی که مبتلا به هپاتیت و یا هر نوع اختلال کبدی هستید.
• در صورتی که دچار مشکلات کلیوی هستید.
• در صورتی که مبتلا به هموفیلی و پورفیری هستید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی داروی لوپیناویر و ریتوناویر

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارضی که بیشتر از 1 نفر در هر ده بیمار را مبتلا می‌کند:

• عفونت‌هایی نظیر سرماخوردگی و عفونت‌های پوستی: در صورتی که این موارد دردسر ساز شد با پزشکتان مشورت نمایید.
• اسهال: آب فراوانی بنوشید تا آب بدن تأمین شود.
• احساس بیماری: غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و تند خودداری نمایید.

عوارض کمتر شایع داروی لوپیناویر و ریتوناویر:

• کسالت، شکم درد، سوء هاضمه، نفخ: غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و تند خودداری نمایید.
• سردرد، درد مفاصل و عضلات: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب تجویز نماید.
• ضعف و خستگی: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
• کاهش اشتها، کاهش وزن، کهیرهای پوستی و خارش، اضطراب، مشکل در خوابیدن، افزایش فشار خون، تعریق شبانه، مشکلات جنسی، اختلالات ماهانه: در صورتی که هر کدام از این موارد آزار دهنده شد با پزشک خود مشورت نمایید.
• تغییر در نتایج آزمایشات خونی: پزشک این موارد را بررسی خواهد کرد.

نکته مهم: بعضی از مردمی که کالترا مصرف می‌کنند دچار التهاب پانکراس می‌شوند- مهم‌ترین علائم این عارضه شکم درد، احساس کسالت، تب، احساس ناخوشی است. اگر چنین مواردی را در خود مشاهده کردید سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف داروی لوپیناویر و ریتوناویر می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری داروی لوپیناویر و ریتوناویر

• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
• شربت کالترا ( لوپیناویر و ریتوناویر ) را تا زمان مورد نیاز در یخچال نگه داری کنید. پس از باز شدن این شربت آن را در جای خنک و به دور از یخ زدگی نگهداری کنید. تا 6 هفته پس از باز شدن در شربت می‌توان از دارو استفاده نمود.


دوست داری راجع به این داروها اطلاعات بیشتری داشته باشی؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

do you have lopinavir/ritonavir capsul

مشاهده کامل

با سلام . کاربر گرامی وب سایت دکتر سوشا فروش دارو ندارد Hi . Dear user, Dr Sosha Web site does not sell medicine
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر