قطره چشم آپراکلونیدین (Apraclonidine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: قطره چشم آپراکلونیدین
نام عمومی انگلیسی: Apraclonidine
نام تجاری: Iopidine
کاربرد: درمان گلوکوم و کنترل فشار چشم در طول عمل جراحی لیزر

اطلاعات دارویی قطره چشم آپراکلونیدین

اطلاعات دارویی : افزایش فشار داخل چشم می‌تواند به عصب بینایی پشت چشم صدمه بزند که این اتفاق گلوکوم نام دارد. گلوکوم اگر درمان نشود، می‌تواند به از دست دادن بینایی منجر شود. درمان با قطره چشم آپراکلونیدین باعث می‌شود تا فشار چشم افراد مبتلابه فشارخون بالا کاهش یابد و همچنین این قطره از آسیب‌های بیشتر بعدی در افراد مبتلابه گلوکوم جلوگیری می‌کند. قطره چشم آپراکلونیدین 0.5٪ برای کنترل فشار در چشم تجویز می‌شود و نیاز به درمان با لیزر یا جراحی را به تأخیر می‌اندازد. قطره معمولاً برای یک دوره کوتاه تجویز می‌شود و تأثیر آن برای مدت یک ماه باقی می‌ماند، البته این مدت زمان از فردی به فرد دیگر متغیر است.

همچنین قطره چشم آپراکلونیدین با قدرت بالاتر (1%) به عنوان یک درمان در طول عمل جراحی لیزر استفاده می‌شود.

قطره‌های چشمی آپراکلونیدین از طریق کاهش مقدار مایع (به نام زلالیه) که در قسمت جلوی چشم شما ایجاد می‌شود، کار می‌کند؛ این به کاهش فشار درون چشم کمک می‌کند.

ساخت داروی جلوگیری از مرگ بیماران دیابتی در ایران
کلیک کنید

موارد منع مصرف قطره چشم آپراکلونیدین

• به تاریخ انقضا قطره چشم آپراکلونیدین توجه کنید و اگر قطره‌ای که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز قطره چشم آپراکلونیدین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• هرگز از قطره چشم آپراکلونیدین که بیش از یک ماه از اولین مصرف و باز شدن دربش گذشته است، استفاده نکنید.
• تداخل دارویی قطره چشم آپراکلونیدین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم آپراکلونیدین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله با نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی (به خصوص: مسدودکننده‌های بتا (به عنوان مثال، آتنولول (atenolol)، متوپرولول (metoprolol))، داروهای فشارخون، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین (amitriptyline)، نورتریپتیلین (nortriptyline)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

استفاده از داروهای مهار‌کننده‌ MAO همراه با قطره چشم آپراکلونیدین ممکن است منجر به تداخل جدی (احتمالا منجر به مرگ) شود. از مصرف مهارکننده‌های MAO مانند: ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)، در طول درمان با داروی اجتناب کنید. همچنین دو هفته قبل از آغاز مصرف آپراکلونیدین، استفاده از مهارکننده‌های MAO را قطع کنید و همچنین راجع به شروع و یا قطع مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا مواد تشکیل‌دهنده اکثر آن‌ها باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. از دکتر یا داروساز خود راجع به مصرف این داروها سؤال کنید.

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشم آپراکلونیدین باید در نظر گرفته شود

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم آپراکلونیدین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید.
• اگر مشکل قلبی-عروقی دارید.
• اگر بیماری افسردگی دارید.
• در صورتی که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• درصورتی‌که هرگونه بیماری کبدی و یا مشکل کلیوی دارید.
• اگر شما مبتلابه هر گونه از بیماری‌های زیر هستید: فشارخون بالا، بیماری پارکینسون، سندرم رینود.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم آپراکلونیدین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

• خشکی چشم، قرمزی چشم، خارش و سوزش چشم، احساس خستگی و سرگیجه، سردرد، مزه غیرعادی، خشکی دهان، آبریزش بینی

بطری قطره چشم آپراکلونیدین حاوی مواد نگه‌دارنده است که موجب بروز واکنش آلرژیک در برخی از مردم می‌شود. اگر بعد از استفاده از قطره چشمی، چشم‌هایتان قرمز و ملتهب شد، با پزشک مشورت کنید.

نحوه نگهداری قطره چشم آپراکلونیدین

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه ‌دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه ‌دارید.
• قطره چشم آپراکلونیدین فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را بازکرده‌اید، قابل نگهداری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم آپراکلونیدین بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌مانده است، از آن استفاده نکنید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر