زولدرونیک اسید (Zoledronic acid)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: زولدرونیک اسید
نام عمومی انگلیسی: Zoledronic acid
نام تجاری: Aclasta , Zometa
کاربرد: پوکی استخوان - بیماری پاژه استخوان - مشکلات استخوانی مرتبط با برخی از سرطان‌ها

اطلاعات دارویی زولدرونیک اسید

اطلاعات داروها : زولدرونیک اسید یک بیوفسفونات است که برای درمان تعدادی از مشکلات مختلفی که استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تجویز می‌شود. زولدرونیک اسید برای درمان پوکی استخوان و جلوگیری از آسیب استخوان در افراد مبتلا به بیماری پاژه استخوان، تجویز می‌شود. همچنین به عنوان درمانی برای افراد مبتلا به برخی از سرطان‌ها به منظور کاهش آسیب استخوان و سطح کلسیم خون، تجویز می‌شود.

پوکی استخوان بیماری است که باعث ترد و شکننده شدن استخوان می‌شود و استخوان‌ها را مستعد شکنندگی می‌کند. در طول عمر ما، بافت استخوان پیر دائماً با استخوان جدید جایگزین می‌شود. همان‌طور که ما مسن‌تر شویم، تراکم استخوان ما کم می‌شود، زیرا استخوان‌ پیر سریع‌تر از این‌که استخوان جدید بتواند جایگزین شود، از بین می‌رود. زولدرونیک اسید، سرعت مرگ استخوان پیر را کاهش می‌دهد و این باعث افزایش کلی تراکم استخوان می‌شود.

در بیماری پاژه استخوان، زولدرونیک اسید استخوان‌ها را قوی‌تر کرده و از ضخیم شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این عملکرد دارو به کاهش علائمی مانند درد، صدمه و شکستگی استخوان، کمک می‌کند.
در برخی سرطان‌ها، یک شکست شدید در استخوان ایجاد می‌شود و در نتیجه، کلسیم از استخوان خارج می‌شود و به خون تراوش می‌کند، که این منجر به افزایش سطح کلسیم در خون (هایپر کلسمی) می‌شود. زولدرونیک اسید به استخوان متصل می‌شود و باعث کاهش نرخ شکستگی استخوان می‌شود و این به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از دست دادن کلسیم، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث کاهش هایپر کلسمی (سطح بیش از حد کلسیم در خون) می‌شود.

زولدرونیک اسید در بیمارستان به صورت داخل وریدی تزریق می‌شود و طی درمان با آن باید چند لیوان آب بخورید تا بدنتان بدون آب نشود.

موارد منع مصرف داروی زولدرونیک اسید

• برای کودکان منع مصرف دارد، دارو را از دسترس آن‌ها دور کنید.
• زولدرونیک اسید برای خانم‌های باردار قابل استفاده نمی‌باشد.
• اگر شما تحت درمان دندان هستید و به دندانپزشکی رفته‌اید یا جراحی دندان انجام داده‌اید، پزشکتان را از آن مطلع کنید و بگویید که چه داروهایی مصرف می‌کنید.

تداخل دارویی زولدرونیک اسید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

در هنگام استفاده از داروی زولدرونیک اسید ، شما نباید بیس فسفونات‌های دیگر از جمله سایر مارک‌های زولدرونیک اسید برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان را استفاده کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با زولدرونیک اسید تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از: داروهای حاوی کلسیم، قرص‌ آب (دیورتیک‌ها مانند پوماتانیدها، فوروزماید).

همچنین به پزشک یا داروساز خود بگویید داروهایی که ممکن است برای کلیه‌ها مضر باشند مانند آنتی بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید (مثلاً جنتامایسین، تبرمایسین)، آمفوتریسین B، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن)، تاکرولیموس.

نکاتی که قبل از مصرف زولدرونیک اسید باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف زولدرونیک اسید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید. در این صورت نباید از زولدرونیک اسید استفاده کنید.
• اگر در آینده‌ای نزدیک نیاز به درمان دندان دارید و اگر اخیراً دندانتان را چک نکرده‌اید.
• اگر دچار مشکل قلبی هستید.
• اگر مشکل کلیوی، کبدی دارید.
• اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی زولدرونیک اسید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض جانبی رایج: ورم ملتحمه، احساس سرگیجه، احساس مریضی، مشکلات دستگاه گوارش، سردرد، تب، درد، علائم شبیه سرماخوردگی، تغییرات در ریتم قلب، تغییر در نتایج یک سری آزمایشات خون و تورم یا درد در محل تزریق
عوارض جانبی غیر رایج: درد در ران یا کشاله ران، شلی دندان، درد فک با تورم و یا بی حسی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی زولدرونیک اسید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر