ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل (Etonogestrel contraceptive implant)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل
نام عمومی انگلیسی: Etonogestrel contraceptive implant
نام تجاری: Nexplanon نکس پلانون
کاربرد: پیشگیری از بارداری

اطلاعات دارویی ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل

اطلاعات دارویی : ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل ( نکس پلانون ) ، پروژسترون است. هورمون پروژسترون یک هورمون جنسی زنانه است که به طور طبیعی توسط تخمدان‌ها ساخته می‌شود. ایمپلنت حاوی اتونوجسترل، به شکل طولانی اثر، مؤثر و راحت از بارداری پیشگیری می‌کند. ایمپلنت یک لوله کوچک و انعطاف‌پذیر است که در زیر سطح پوست (زیر بازو) قرار داده می‌شود و به آرامی اتونوجسترل را به جریان خون آزاد می‌کند. هر ایمپلنت به مدت سه ماه پیشگیری از بارداری را فراهم می‌کند. نام تجاری این دارو به نام نکسپلانون در بریتانیا تولید می‌شود.

به طور عمده اتونوجسترل ( نکس پلانون ) از طریق متوقف کردن تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) کار می‌کند. همچنین پوشش رحم را طوری تغییر می‌دهد که تخمک نتواند به آن متصل شود، حتی اگر تخمک بارور هم باشد، نمی‌تواند به دیواره رحم متصل شود، درنتیجه بارداری اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این، ضخیم کردن مخاطی که توسط گردن رحم ساخته می‌شود (پلاگین)، تغییرات خود را اعمال می‌کند. این باعث می‌شود که اسپرم به سختی بتواند از طریق دهانه رحم، به رحم وارد شود و تخمک را بارور کند، در نتیجه حاملگی صورت نمی‌گیرد.

موارد منع مصرف ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل | نکس پلانون

  • به تاریخ انقضای ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.

تداخل دارویی ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید، تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروها با تأثیر بر میزان هورمون‌های پیشگیری از بارداری، با عملکرد این دارو مداخله می‌کنند و روند پیشگیری از بارداری این دارو را معکوس می‌کنند، زمانی که این ایمپلنت را زیر پوست خود قرار دادید، هرگز از این داروها استفاده نکنید. این داروها عبارت‌اند از: گریزئوفولوین، مودافینیل، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین)، مخمر سنت جان، داروهای درمان تشنج (مانند باربیتورات‌ها، کاربامازپین، فلبامات، فنی توئین، پریمیدون، توپیرامات) داروهای درمان ایدز (مانند نلفیناویر، نویراپین، ریتوناویر).

اگر بعد از قرار دادن ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل ، شروع به مصرف داروی خاصی کردید، حتماً با پزشک خود در میان بگذارید، همچنین اگر دچار خونریزی و لکه بینی غیر معمول شدید، به پزشک مراجعه نمایید.

ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش سنجش سطح هورمون، آزمایش تیروئید)، تداخل کند و موجب نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از این دارو استفاده کرده‌اید.

نکاتی که قبل از مصرف اتونوجسترل باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز در صورتی‌ که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل ( نکس پلانون ) ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر حدس می‌زنید که باردار هستید.
  • در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید.
  • در صورتی که هرگونه مشکل عروقی و یا بیماری مربوط به شریان دارید.
  • اگر شما لوپوس اریتماتوس سیستمیک (یک بیماری التهابی، کم اغلب SLE نامیده می‌شود) دارید.
  • اگر شما کیست تخمدان دارید و یا غیر از دوره ماهانه طبیعی‌تان، دچار خونریزی واژینال می‌شوید.
  • اگر شما مبتلا به پورفیری (یک اختلال خونی ارثی نادر) هستید.
  • اگر شما تا به حال یک بارداری ناخواسته داشته‌اید و یا اگر شما در طول بارداری دچار یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم) یا خارش شدید شده‌اید.
  • اگر شما مبتلا به سرطان پستان و یا هر سرطان وابسته به آستروئید جنسی هستید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی احتمالی ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض بسیار رایج ایمپلنت نکس پلانون

  • سردرد ، عفونت‌های واژینال ، جوش ، افزایش وزن ، حساسیت پستان ، قاعدگی نامنظم

عوارض رایج ایمپلنت نکس پلانون

احساس بیماری ، نفخ ، درد شکمی ، درد در ناحیه ایمپلنت ، تغییر در اشتها ، عدم علاقه به رابطه جنسی ، تغییرات خلق و خوی ، گرگرفتگی ، احساس سرگیجه و یا خستگی ، نازک شدن مو ، دوره‌های قاعدگی دردناک ، علائم شبیه به سرماخوردگی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از ایمپلنت پیشگیری از بارداری اتونوجسترل می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


 می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر