اسپری فلوتیکازون | Fluticasone inhaler

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: اسپری فلوتیکازون
نام عمومی انگلیسی: Fluticasone inhaler
نام تجاری: Flixotide , Seretide , Flutiform
کاربرد: آسم

اشکال دارویی فلوتیکازون

  • اسپری استنشاقی، اسپری بینی

مارک‌های ترکیبی حاوی فلوتیکازون

  • Flutiform : فلوتیکازون با فرموترول
  • Sirdupla : سالمترول و فلوتیکازون
  • Relvar Ellipta : فلوتیکازون با ویلانترول

اطلاعات دارویی اسپری فلوتیکازون

اسپری‌ها درمان اصلی برای آسم هستند. زمانی که بیمار این اسپری استنشاقی را مصرف می‌کند، دارو مستقیماً وارد راه‌های هوایی می‌شود این بدان معنی است که راه‌های هوایی و ریه‌های بیمار درمان می‌شوند، اما کمی از دارو به بقیه بدن نیز می‌رسد. اسپری فلوتیکازون ، یک اسپری و داروی پیشگیری کننده است. فرد بیمار برای پیشگیری از بروز علائم، باید هرروز از این اسپری استفاده کند. استروئیدهایی مانند فلوتیکازون با کاهش التهاب مجاری هوایی کار می‌کند. وقتی التهاب کاهش یابد، تنگی راه‌های هوایی کمتر شده و علائمی مانند خس خس در فرد دیده نمی‌شود.

فلوتیکازون به صورت اسپری در دسترس است. نام‌های تجاری اسپری فلوتیکازون در ترکیب با داروهای دیگری مانند سالمترول (Seretide) و یا فورموترول (Flutiform) وجود دارد. این داروها نیز به کنترل علائم آسم کمک می‌کنند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروی اسپری بینی فلوتیکازون به لینک مربوطه رجوع نمایید.

ساخت داروی جلوگیری از مرگ بیماران دیابتی در ایران
کلیک کنید

مقدار و روش مصرف اسپری فلوتیکازون

  • قبل از شروع درمان با اسپری فلوتیکازون ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار استفاده از اسپری فلوتیکازون ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقا همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • زمانی که اسپری فلوتیکازون را فشار می‌دهید، هماهنگ و منظم نفس بکشید تا دارو وارد ریه‌ و راه‌های هوایی‌تان شود.
  • سعی کنید در یک زمان مشخص از روز اسپری فلوتیکازون را استفاده نمایید، اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف اسپری فلوتیکازون

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز اسپری فلوتیکازون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اسپری فلوتیکازون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. 

تاثیر اسپری فلوتیکازون بر رانندگی و کار با ماشین آلات

بعید است که اسپری فلوتیکازون شما را گیج یا خواب آلود کند، اما قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

 تداخلات دارویی اسپری فلوتیکازون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروها روی حذف و عملکرد این دارو تأثیر می‌گذارند. این داروها عبارت‌اند از: بوسپرویر، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (لوپیناویر، ریتوناویر)، برخی از ضد قارچ‌های آزول (مانند کتوکونازول).

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف اسپری فلوتیکازون

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف اسپری فلوتیکازون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید. زیرا کنترل آسم در زمان بارداری بسیار مهم است.
  • اگر شما عفونت چشم، دهان و یا قفسه سینه دارید.
  • اگر شما تا به حال سل ریوی (TB) داشته‌اید.
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی اسپری فلوتیکازون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • گلو درد ، برفک دهان ، صدای خش‌ دار و گرفته ، کبودی پوست ، عفونت قفسه سینه

استفاده طولانی مدت از دوزهای بالای استروئیدهای استنشاقی ممکن است مشکلات روحی و روانی را تشدید کند و همچنین عامل خطری برای مشکلات دیگر مانند ابتلا به پوکی استخوان است. همچنین، کودکانی که طی یک زمان طولانی از آستروئید استنشاقی استفاده می‌کنند رشدشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف اسپری فلوتیکازون می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف بیش از حد اسپری فلوتیکازون (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر متوجه علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در خود یا فرد دیگری شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری اسپری فلوتیکازون

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا
بازگشت به صفحه اطلاعات دارویی
بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام.‌ من سال قبل یک مدت سرفه میکردم و امسال با گرم شدن هوا بهتر شدم. ولی همچنان ریه‌ام حساس بود و مثلا اگه کولر زیاد سرد میشد سرفه میکردم. تقریبا پونزده روز پیش کرونا گرفتم و علائم خاصی نداشتم و خفیف بود. دکتر ناپروکسن و آزیترو تجویز کردن و اسپری کاتوسین ۱۲۵ دادن گفتن اگه سرفه داشتی استفاده کن. جالب اینجاست که در این چهارده روز سرفه‌هام حتی خیلی خیلی کمتر شد. الان که حالم خوبه و بویاییم هم تقریبا برگشته یه‌مقداری باز سرفه میکنم. سوالم اینه که آیا اسپری کاتوسین رو مصرف کنم؟ چون در موارد منع مصرفش ذکر شده اگر عفونت ویروسی دارید استفاده نکنید. میترسم که استفاده کنم و ریه‌ام عفونت بکنه. اسپری کاتوسین فلوتیکازون ۱۲۵ هستش. ممنون

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر