آمپول مدروکسی پروژسترون استات (Medroxyprogesterone injection)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: آمپول مدروکسی پروژسترون استات
نام عمومی انگلیسی: Medroxyprogesterone injection
نام تجاری: Depo-Provera , SAYANA PRESS
کاربرد: پیشگیری از بارداری

اطلاعات دارویی مدروکسی پروژسترون استات

اطلاعات داروها : مدروکسی پروژسترون استات، هورمون زنانه پروژسترون است که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود. آمپول مدروکسی پروژسترون استات ، راهی بسیار مؤثر و ایمن برای پیشگیری از بارداری است. مدروکسی پروژسترون استات به دو شکل تزریق می‌شود، تزریق عضلانی (Depo-Provera) و یا تزریق زیر پوست (SAYANA PRESS). پس از تزریق، دارو به آرامی در بدن، منتشر می‌شود. تزریق این دارو، پیشگیری از بارداری را به مدت سه ماه فراهم می‌کند. این روش پیشگیری از بارداری، بسیار مؤثر است و علاوه بر آن دیگر نیازی نیست که فرد دائماً نگران مصرف قرص باشد (اگر یک روز قرص را فراموش کند، پیشگیری از بارداری با مشکل روبرو شود). همچنین، از مزایای دیگر این روش، این است که می‌توان از این آمپول در دوران شیر دادن به نوزاد نیز استفاده کرد. جنبه‌های منفی این روش پیشگیری از بارداری، دوره‌های قاعدگی نامنظم و تأخیر در بازگشت به باروری نرمال (پس از پایان استفاده از آن) است.

به طور عمده مدروکسی پروژسترون استات آزاد شدن تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) را متوقف می‌کند، همچنین این دارو پوشش رحم را طوری تغییر می‌دهد که احتمال اتصال تخمک (حتی تخمک بارور) به آن کاهش یابد. علاوه بر این، مخاط گردن رحم (دهانه رحم) ضخیم‌تر می‌شود و باعث می‌شود که حرکت اسپرم از طریق رحم به طرف تخمک، متوقف شود.

این دارو به شکل قرص مدروکسی پروژسترون نیز در دسترس است و برای درمان پریود نامنظم و اندومترویوز رحم استفاده می‌شود، اطلاعات مربوط به آن را می‌توانید در صفحه مربوطه بخوانید.

ساخت داروی جلوگیری از مرگ بیماران دیابتی در ایران
کلیک کنید

موارد منع مصرف آمپول مدروکسی پروژسترون استات

• به تاریخ انقضا آمپول مدروکسی پروژسترون استات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز آمپول مدروکسی پروژسترون استات را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• آمپول مدروکسی پروژسترون استات را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی آمپول مدروکسی پروژسترون استات را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی آمپول مدروکسی پروژسترون استات

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با مدروکسی پروژسترون استات تداخل کنند عبارت‌اند از: آسیترتین، آمینوگلوتتیمید ((aminoglutethimide ، کورتیکواستروئیدها (مانند هیدروکورتیزون، پردنیزون)، ایزوترتینوئین، فنی توئین، وارفارین.

سایر داروهایی که بر حذف مدروکسی پروژسترون از بدن تأثیر گذارند و در نتیجه عملکرد آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند ، عبارت‌اند از : آپرپیتانت ( aprepitant ) ، بکساروتن (bexarotene)، بوسنتان (bosentan)، آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین (سفتازیدیم (ceftazidime)، سفوروکسیم (cefuroxime))، گریزئوفولوین (griseofulvin) ، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند آتازاناویر (atazanavir) ، نلفیناویر (nelfinavir)، ریتوناویر (ritonavir)) ، داروهای دیگر HIV (افاویرنز، نویراپین nevirapine)) ، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین)، بسیاری از داروهای تشنج (مانند باربیتورات، کاربامازپین، روفینامید، توپیرامات)، مخمر سنت جان.

مدروکسی پروژسترون استات ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش سنجش سطح هورمون، آزمایش تیروئید)، تداخل کند و موجب نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از این دارو استفاده کرده‌اید.

نکاتی که قبل از مصرف مدروکسی پروژسترون استات باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مدروکسی پروژسترون استات ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر احتمال می‌دهید که باردار هستید.
• اگر هرگونه مشکل کبدی دارید.
• اگر مشکل عروقی و یا بیماری مربوط به شریان دارید.
• اگر شما لوپوس اریتماتوس سیستمیک(یک بیماری التهابی، کم اغلب SLE نامیده می شود) دارید.
• اگر شما مبتلا به سرطان پستان و یا هر سرطان وابسته به استروئید جنسی هستید.
• اگر شما کیست تخمدان دارید و یا غیر از دوره ماهانه طبیعی‌تان ،دچار خونریزی واژینال می‌شوید.
• اگر شما مبتلا به پورفیری (یک اختلال خونی ارثی نادر) هستید.
• اگر شما بیماری مانند بیماری سلیاک، فیبروز سیستیک یا پانکراتیت دارید که در جذب غذا مداخله می‌کند.
• اگر در طول بارداری ، دچار یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم) ، خارش شدید پوست یا بیماری پوستی بنام بولوز پمفیگویید شده‌اید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو را دارید.

عوارض جانبی احتمالی آمپول مدروکسی پروژسترون استات

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس مریضی، سردرد، دوره‌های قاعدگی نامنظم، لکه بینی، سرگیجه، درد و ناراحتی شکم، احساس نفخ، التهاب در محل تزریق، تغییرات خلق و خوی، ناراحتی سینه، کاهش میل جنسی، التهاب واژن، تغییر اشتها و وزن، کمر درد ، گرگرفتگی، آکنه و دیگر مشکلات پوستی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از آمپول مدروکسی پروژسترون استات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری آمپول مدروکسی پروژسترون استات

• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.


دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری داشته باشید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام 2هفته است که از وقت پریودم گذشته آمپول مدرکسی پرژسترون استات گرفتم اگر باردار باشم با این آمپول احتمال سقط وجود داره؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
دوست گرامی سلام این آمپول برای جبران پریودهای عقب افتاده استفاده میشود و با تزریق آن رحم خالی میشود. بنابراین بله اگر باردار باشید احتمال سقط جنین وجود دارد. به همین دلیل ما توصیه میکنیم ابتدا یک سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن شوید که باردار هستید یا خیر، بعد با خیال راحت آمپول را تزریق نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر