آلندرونیت | آلندرونیک اسید (Alendronic acid)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: آلندرونیت | آلندرونیک اسید
نام عمومی انگلیسی: Alendronic acid
نام تجاری: Fosamax® ، Fosamax® Once Weekly، Fosavance
کاربرد: پوکی استخوان

اطلاعات دارویی آلندرونیت (آلندرونیک اسید)

اطلاعات داروها : پوکی استخوان، بیماری است که استخوان‌های شما را مستعد شکنندگی می‌کند. در طول عمر، مرتباً بافت استخوان‌های پیر، از بین می‌روند و با استخوان جدید جایگزین می‌شوند. بعد از سن 35-30 سال، استخوان‌های ما تراکمشان را از دست می‌دهند، زیرا استخوان‌های پیر سریع‌تر از اینکه با استخوان‌های جدید جایگزین شوند، از بین می‌روند. زنان در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، زیرا بعد از یائسگی، با سرعت بیشتری، استخوان‌های پیرشان، از بین می‌رود. آلندرونیت متعلق به گروهی از داروها به نام بیس فسفونات‌ها می‌باشد. این داروها سرعت از بین رفتن استخوان قدیمی را کاهش می‌دهند و هم زمان، بدن شما نیز به ساختن استخوان جدید ادامه می‌دهد و تراکم استخوان بالا می‌رود. داروی آلندرونیک اسید خطر ابتلا به شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. پزشک ممکن است به شما مصرف یک قرص آلندرونیت (قرص 10 میلی گرم) را در روز تجویز کند یا اینکه دارو را به صورت هفتگی (70 میلی گرم در هفته) برای شما تجویز کند.

نام تجاری دارو به نام ®Fosavance، قرص ترکیبی داروی آلندرونیت و یک ویتامین به نام colecalciferol (همان ویتامین D3 می‌باشد) می‌باشد. ویتامین colecalciferol به استخوان‌های شما کمک می‌کند، تا کلسیم را جذب کنند. بدن به طور طبیعی این ویتامین را در برخورد با نور خورشید می‌سازد و همچنین با خوردن مواد غذایی مانند روغن ماهی، این ویتامین به بدن می‌رسد. با این حال در افراد مسن‌تر، ممکن است جذب این ویتامین کاهش یابد. این مارک دارو (Fosavance)، برای افراد خیلی مناسب است چون مکملی از دو داروی آلندرونیت و ویتامین colecalciferol  یا D3 است.

موارد منع مصرف داروی آلندرونیت

• به تداخل دارویی داروی آلندرونیت توجه کنید و حتماً اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا شاید آلندرونیک اسید در کنار مصرف داروی دیگری، نتواند اثر خود را به بدن اعمال کند.
• به تاریخ انقضای داروی آلندرونیت توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.

تداخل دارویی آلندرونیت

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله با نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف آلندرونیت باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی آلندرونیت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت بارداری یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• اگر مشکل بلع دارید.
• درصورتی‌که هرگونه مشکل کلیوی دارید.
• اگر شما سابقه زخم یا خونریزی معده دارید و یا اینکه جراحی در قسمت فوقانی دستگاه گوارشتان انجام داده‌اید.
• اگر شما پروسه درمان دندانتان را طی می‌کنید یا در آینده نزدیک، دندانتان نیاز به درمان دارد و یا اینکه به تازگی به دندانپزشکی نرفته‌اید.
• اگر شما دچار کمبود کلسیم در خونتان هستید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو رادارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی آلندرونیت

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

• سوء هاضمه، درد شکم، نفخ، باد، نارسایی اسیدی، احساس بیماری، اسهال، سردرد، درد عضلانی و مفاصل، احساس سرگیجه، یبوست و خارش

عوارض خیلی نادر اما خطرناک: سوزش سر دل، درد در هنگام بلع، مشکل بلع، درد ران یا کشاله ران، دندان شل، درد فک با تورم و یا بی حسی، مدفوع سیاه رنگ یا خونی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی آلندرونیت می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری داروی آلندرونیت (آلندرونیک اسید)

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.


آیا علاقه دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر