مولتی ویتامین (Multivitamin)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: مولتی ویتامین
نام عمومی انگلیسی: Multivitamin
نام تجاری:
کاربرد: پیشگیری از کمبود ویتامین

اطلاعات دارویی مولتی ویتامین ها‌

اطلاعات دارویی : مولتی ویتامین ها حاوی ترکیبی از ویتامین ها هستند که به بدن کمک می‌کنند تا فرایند رشد و تکامل را به درستی طی کند و نیز به اندام‌های بدن یاری می‌رساند تا عملکرد مناسب خود را حفظ نمایند. بیشتر ویتامین ها را می‌توان از مواد غذایی دریافت نمود اما اگر رژیم غذایی خاصی دارید که نمی‌توانید از انواع غذاها استفاده کنید و یا به سبد غذایی متعادلی دسترسی ندارید (بیشتر در مورد کودکان خردسال و یا افراد مسن) بنابراین به مولتی ویتامین ها نیاز خواهید داشت. همه مولتی ویتامین ها مثل هم نیستند، این مکمل‌ها حاوی مقادیر مختلف و یا انواع متفاوتی از ویتامین ها هستند.

موارد منع مصرف مولتی ویتامین ها

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.

تداخل دارویی مولتی ویتامین ها

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی (به‌خصوص ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر مولتی ویتامین که مصرف می‌کنید حاوی آهن است، از مصرف این مولتی ویتامین هم‌زمان با مصرف آنتی‌اسیدها اجتناب کنید ، به عنوان مثال: بیس فسفونات‌ها (برای مثال، آلندرونات(alendronate))، لوودوپا(levodopa)، داروهای تیروئید (به عنوان مثال، لووتیروکسین(levothyroxine))، و یا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها (برای مثال، تتراسایکلین(tetracyclines)، کینولون مانند سیپروفلوکساسین(ciprofloxacin)). از دکتر یا داروساز خود در مورد اینکه دوزهای مصرفی دارو را چه مدت یک بار مصرف کنید ، سؤال کنید و یک جدول زمانی در این رابطه برای خود تهیه کنید.

در صورتی که مولتی ویتامین خاصی مصرف می‌کنید که حاوی اسید فولیک است و همراه با آن برخی داروهای ضد تشنج (به عنوان مثال، هیدانتوئین‌هایی(hydantoins) مثل فنی توئین( phenytoin)) استفاده می‌کنید، حتماً به دکتر یا داروساز خود بگویید.

نکاتی که قبل از مصرف مولتی ویتامین ها باید در نظر گرفته شود

قبل از مصرف مولتی ویتامین ها حتماً با پزشک خود مشورت نمایید بهتر است که این مکمل‌ها خودسرانه مصرف نشوند. مهم است که پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید. در دوران حاملگی و یا شیردهی باید از مصرف خودسرانه هر گونه دارو و مکمل خودداری شود مگر اینکه با تجویز پزشک باشد.
• اگر از سایر داروها و مکمل ها استفاده می‌کنید. این داروها و مکمل‌ها می‌تواند هر نوع دارویی چه آن‌هایی که از طرف پزشک تجویز شده است و نیز آن‌هایی که بدون دستور پزشک مصرف می‌شوند مانند داروهای گیاهی و سایر مکمل ها.
• اگر نسبت به دارویی حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین ها طبق دستورالعمل سبب عوارض ناخواسته‌ای نمی‌گردد. با این وجود اگر متوجه شدید که علائمی در بدن شما به‌واسطه مصرف این مکمل ها پدید آمده است با پزشک مشورت نمایید.

نحوه نگه‌داری مولتی ویتامین ها

• این مکمل ها را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش مستقیم آفتاب نگه دارید.
• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
• قطره‌های مولتی ویتامین Abidec را تنها به مدت چهار هفته پس از باز شدن در بطری می‌توان مصرف نمود. بعد از این مدت حتماً از قطره جدید استفاده نمایید.


دوست داری با این ویتامین‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا بشی؟


به مقالاتی راجع به ویتامین‌ها مراجعه کنید:

تهیه و ترجمه : سایت پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر