اسید فولیک (folic acid)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: اسید فولیک
نام عمومی انگلیسی: folic acid
نام تجاری: Folate فولات
کاربرد: کمبود اسید فولیک در کودکان و بزرگسالان - مکمل اسید فولیک قبل و در دوران بارداری

اطلاعات دارویی اسید فولیک

اسید فولیک در کم خونی

اطلاعات دارویی : ویتامین‌ها موادی هستند که در مقادیر کم برای رشد و سلامت عمومی بدن مورد نیاز ما هستند. بدن ما اسید فولیک زیادی ذخیره نمی‌کند، بنابراین ما به طور منظم به دریافت منابع این ویتامین نیاز داریم. برای دریافت فولیک اسید می‌توانید ، منابع غذایی حاوی آن از جمله اسفناج، جوانه، گل کلم، لوبیای سبز، نخود، برنج قهوه‌ای، قلوه ، جگر و سیب‌زمینی بخورید.

برخی از افراد، ممکن است به دلایل مختلف، مقادیر کافی اسید فولیک را از منابع غذایی دریافت نکنند. اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز خون مهم است. فقدان آن می‌تواند منجر به کم خونی شود که می‌تواند با علائمی مانند خستگی و گاهی اوقات علائم دیگر همراه باشد. کمبود فولیک اسید با استفاده یک دوره چند ماهه از مکمل آن، قابل درمان است.

اسید فولیک در بارداری

به طور معمول ، زنان باردار به یک منبع خوب اسید فولیک نیاز دارند، زیرا جنینی در حال رشد به اسید فولیک نیاز دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های فولیک اسیدخطر بیماری‌هایی مثل اسپینا بیفیدا و سایر نقایص لوله عصبی را در نوزاد کاهش می‌دهد. استفاده از اسید فولیک در مراحل اولیه بارداری بسیار اهمیت دارد ، به همین دلیل استفاده از این مکمل در برنامه دوران بارداری زنان باردار قرار داده شده است.

به تمام زنان باردار ( حتی زنان سالم و با رژیم غذایی مناسب) برای حداقل 12 هفته اول بارداری ، مکمل اسید فولیک ، تجویز می‌شود ( روزانه یک مکمل 400 میکروگرمی). اگر بارداری شما برنامه ریزی شده است ، باید قبل از لقاح شروع به مصرف اسید فولیک کنید ، اما اگر بارداری شما ناخواسته است ، باید بلافاصله بعد از اینکه متوجه بارداری شدید ، شروع به مصرف مکمل فولیک اسید کنید.

اگر خودتان و یا یکی اعضای خانواده‌تان تا به حال بارداری همراه با نقص لوله عصبی جنین داشته‌اید ، باید تا هفته دوازدهم، روزانه یک مکمل اسید فولیک 5 میلی‌گرمی بخورید. همچنین اگر دچار بیماری‌هایی مثل سلیاک، دیابت، کم خونی داسی شکل و یا در حال مصرف داروهای درمان صرع هستید ، مکمل اسید فولیک 5 میلی گرمی برای شما تجویز خواهد شد.

اسید فولیک در بیماری‌های دیگر

فولیک اسید همراه با متوتروکسات ، برای درمان بیماری‌هایی مثل پسوریازیس و بیماری کرون شدید ، پسوریازیس و آرتریت استفاده می‌شود. تجویز آن به همراه متوتروکسات به خاطر کاهش عوارض متوتروکسات است.

موارد منع مصرف داروی اسید فولیک

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی اسید فولیک

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که با این دارو تداخل دارویی ایجاد می‌کنند ، عبارت‌اند از: فوس فنی توئین (Cerebyx) ، متوتروکسات ، فنوباربیتال (لومینال) ، فنی توئین (دیلانتین) ، پریمیدون (Mysoline) و پیریمتامین (Daraprim).

عوارض جانبی احتمالی داروی اسید فولیک

مکمل فولیک اسید به ندرت عارضه جانبی ایجاد می‌کند. قرص 5 میلی گرمی فولیک اسید ، در موارد نادر ناراحتی معده خفیف (از دست دادن اشتها، تهوع و نفخ) ایجاد می‌کند.

اگر شما هرگونه علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی اسید فولیک

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

می‌خواهید راجع به این مکمل ها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر