نارسایی حاد کبدی | نارسایی کبد برق‌آسا (Acute liver failure)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
نارسایی حاد کبدی | نارسایی کبد برق‌آسا  (Acute liver failure)

درباره بیماری نارسایی حاد کبدی

اطلاعات بیماریها : نارسایی حاد کبدی به معنای از دست دادن عملکرد کبد که به‌ سرعت در یک فرد که هیچ بیماری کبدی قبلی نداشته رخ می‌دهد، می‌باشد. شیوع نارسایی حاد کبدی کمتر از نارسایی کبدی مزمن، که آهسته‌تر رخ می‌دهد، می‌باشد.

نارسایی کبدی حاد، همچنین به‌ عنوان نارسایی کبدی برق‌ آسا نیز شناخته می‌شود و می‌تواند عوارضی جدی، از جمله خونریزی بیش‌ از حد و افزایش فشار در مغز را ایجاد نماید. این بیماری یک اورژانس پزشکی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

بسته به علت آن، نارسایی حاد کبدی گاهی اوقات می‌تواند با درمان بهبود یابد. هرچند در بسیاری از موارد، پیوند کبد ممکن است تنها گزینه درمان باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری نارسایی حاد کبدی

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های نارسایی حاد کبدی ممکن است شامل:

• زردی پوست و چشم (یرقان)
• درد در سمت راست بالای شکم
• تورم شکم
• حالت تهوع
• استفراغ
• احساس ناخوشی کلی (ضعف)
• سردرگمی و پریشانی
• خواب‌ آلودگی

علل بیماری نارسایی حاد کبدی

کلیک کنید

نارسایی حاد کبدی زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های کبدی به میزان قابل‌ توجهی آسیب‌ دیده و دیگر قادر به عملکرد نباشند. علل بالقوه عبارت‌اند از:

• مصرف بیش‌ از حد استامینوفن
• استفاده از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و ضد تشنج
• استفاده از مکمل‌های گیاهی
• آلودگی به ویروس هپاتیت و ویروس‌های دیگر؛ هپاتیت A، هپاتیت B و E می‌توانند باعث نارسایی کبد شوند. ویروس‌های دیگری که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود عبارت‌اند از ویروس اپشتین بار، ویروس سیتومگال و ویروس هرپس سیمپلکس.
• سمومی مانند سم قارچ آمانیتا وحشی که گاهی با گونه‌های خوراکی اشتباه گرفته می‌شود.
• بیماری خود ایمنی؛ بیماری خود ایمنی یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های کبدی خودی حمله کرده، باعث التهاب و آسیب کبد می‌شود.
• بیماری‌های رگ‌های کبد
• بیماری متابولیک نادر، مانند بیماری ویلسون و کبد چرب حاد حاملگی
• سرطانی که در کبد ایجاد گردد و یا به کبد گسترش یابد.

بسیاری از موارد نارسایی حاد کبدی معمولاً بدون هیچ علت خاصی بروز می‌کنند.

عوارض بیماری نارسایی حاد کبدی

کلیک کنید

نارسایی حاد کبدی اغلب باعث بروز یکسری عوارض می‌شود، از جمله:

• تجمع بیش‌ از حد مایعات در مغز (آدم مغزی)؛
• خونریزی و اختلالات خونریزی ناشی از شکست کبد در تولید مقادیر کافی از فاکتورهای انعقادی
• عفونت به‌ ویژه در خون و در دستگاه تنفسی و ادراری
• نارسایی کلیه به‌ ویژه در موارد مصرف بیش‌ از حد استامینوفن، که خسارت کبد و کلیه‌ها را به همراه خواهد داشت.

تشخیص بیماری نارسایی حاد کبدی

کلیک کنید

آزمایشات و روش‌های مورداستفاده برای تشخیص نارسایی حاد کبدی عبارت‌اند از:

آزمایش خون : آزمایش خون برای تعیین میزان کارایی کبد شما انجام می‌پذیرد. این آزمایش ممکن است شامل اندازه‌گیری زمان پروترومبین باشد که در آن زمانی که طول می‌کشد تا خون لخته شود اندازه گرفته می‌شود. در نارسایی حاد کبدی، خون نمی‌تواند به‌ سرعت لخته شود.
آزمایشات تصویربرداری : دکتر شما ممکن است با آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی به ارزیابی کبد بپردازد. تست تصویربرداری آسیب کبدی را نشان می‌دهند و می‌توانند به دکتر خود در تعیین علت مشکلات کبدی کمک کنند.
بررسی بافت کبد : دکتر شما ممکن است یک قطعه کوچک از بافت کبد (بیوپسی کبد) بردارد که در آزمایشگاه موردبررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش می‌تواند به پزشک در تعیین علت نارسایی کبد کمک کند. از آنجا که افراد مبتلابه نارسایی حاد کبدی در معرض خطر خونریزی در حین نمونه‌ برداری هستند، دکتر ممکن است بیوپسی کبد را از طریق ایجاد شانت ترانس ژوگولار (Transjugular) انجام دهد. در این روش، از طریق یک برش کوچک در سمت راست گردن، پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را به یک ورید بزرگ در گردن وارد می‌کند که از طریق قلب، به داخل ورید خروجی کبد وارد می‌شود. سپس پزشک، با استفاده از یک سوزن عبوری از کاتتر، یک نمونه از بافت کبد برداشت می‌کند.

درمان بیماری نارسایی حاد کبدی

کلیک کنید

افراد مبتلا به نارسایی حاد کبدی اغلب در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان درمان می‌شوند و البته در صورت امکان و در صورت لزوم می‌بایست در آماده پیوند کبد شوند. در بسیاری از موارد، درمان دربرگیرنده کنترل عوارض و دادن زمان به کبد برای التیام خود به‌ خودی می‌باشد.

درمان نارسایی حاد کبدی ممکن است شامل:

داروهای برای کنترل مسمومیت : نارسایی کبدی حاد ناشی از مصرف بیش‌ از حد استامینوفن یا سموم قارچی از طرق داروهایی که می‌توانند اثرات ناشی از این مسمومیت را معکوس کرده و تا حدودی آسیب کبدی را کاهش دهند، درمان می‌گردد.
پیوند کبد : هنگامی‌ که نارسایی حاد کبدی را نتوان متوقف کرد تنها درمان ممکن پیوند کبد می‌باشد. در طول یک عمل پیوند کبد، جراح کبد آسیب‌ دیده را برداشته و آن را با یک کبد سالم از یک دهنده جایگزین می‌نماید.

درمان عوارض

دکتر شما اقداماتی برای کنترل علائم و نشانه‌های شما انجام خواهد داد و سعی خواهد کرد تا از عوارض ناشی از نارسایی حاد کبدی پیشگیری کند. این مراقبت‌ها ممکن است شامل:

تسکین فشار ناشی از مایع اضافی در مغز : آدم مغزی ناشی از نارسایی حاد کبدی می‌تواند فشار وارد بر مغز را افزایش دهد. داروها می‌توانند به کاهش تجمع مایع در مغز کمک کنند.
غربالگری برای عفونت : تیم پزشکی شما با آزمایش دوره‌ای خون و ادرار برای تشخیص به‌ موقع هرگونه عفونت اقدام می‌نمایند. اگر دکتر شما مشکوک به یک عفونت شود، به شما داروهایی برای درمان عفونت تجویز خواهد کرد.
جلوگیری از خونریزی شدید : پزشکتان به شما داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به خونریزی خواهد داد. اگر شما مقدار زیادی خون از دست دهید، پزشکتان علاوه بر انجام آزمایشات لازم برای پیدا کردن علت خونریزی، برای شما خون تزریق خواهد کرد.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر