فلج اطفال | پولیومیلیت | (Poliomyelitis (Polio

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
فلج اطفال | پولیومیلیت | (Poliomyelitis (Polio

درباره بیماری فلج اطفال | پولیومیلیت (Polio)

اطلاعات بیماریهاپولیومیلیت ( فلج اطفال ) یک بیماری شدیداً عفونی است که ازنظر شدت و علائم متغیر بوده و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بعضی موارد بیماری می‌تواند منجر به فلج شود. پولیومیلیت به‌ وسیله عفونت باویروس پولیو که از طریق مدفوع افراد آلوده و همچنین آب آشامیدنی و غذای آلوده منتقل می‌شود، ایجاد می‌گردد.

علائم و نشانه‌های بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

در بیشتر افراد عفونت پولیو علائمی ایجاد نمی‌کند و یا این‌که بیماری با تب خفیف و گلو درد که سه تا بیست‌ و یک روز پس از عفونت ایجاد می‌گردد همراه است. در یک نفر از پانصدنفری که آلوده می‌گردند التهاب مغز و طناب نخاعی ایجاد می‌گردد که در این صورت علائم عبارت‌اند از:

• تب شدید
• سردرد شدید
• درد در ناحیه پشت
• سفتی گردن

در بعضی موارد یک یا چند عضو فلج می‌گردد و به‌علاوه سیستم تنفسی نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد که در این صورت مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

علل بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

ویروس فلج اطفال تنها در انسان‌ها وجود دارد و از طریق مدفوع کسی که آلوده به آن است وارد محیط‌ زیست می‌شود. ویروس در درجه اول از طریق مدفوع گسترش می‌یابد، به‌ ویژه در مناطقی که بهداشت ناکافی وجود داشته باشد.

ویروس می‌تواند از طریق آب و غذای آلوده و یا از طریق تماس مستقیم باکسی که آلوده به ویروس است نیز منتقل شود. فلج اطفال بسیار مسری است به‌ طوری‌ که هر کس با فردی که به‌ تازگی توسط این ویروس آلوده‌شده باشد در ارتباط باشد احتمال آلوده شدنش وجود خواهد داشت. افراد آلوده می‌توانند ویروس پولیومیلیت را برای هفته‌ها در مدفوع خود دفع کنند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

اگر شما در برابر این بیماری واکسینه نشده باشید در معرض بیشترین خطر فلج اطفال قرار خواهید داشت. در مناطق با بهداشت ضعیف و مناطقی که برنامه‌های ایمن‌سازی وجود ندارد و یا غیر منسجم است، افراد آسیب‌پذیر جامعه – زنان باردار، افراد بسیار جوان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند – در صورت آلوده شدن، به‌ شدت مستعد ابتلا به پولیومیلیت هستند. عوامل زیر، خطر ابتلا به فلج اطفال را در صورتی‌ که علیه آن واکسینه نشده باشید افزایش می‌دهد:

• سفر به منطقه‌ای که فلج اطفال شایع است و یا اینکه به‌ تازگی شیوع پیدا کرده است.
• زندگی با یا مراقبت از کسی که ممکن است دارای ویروس باشد.
• سیستم ایمنی ضعیف، مثلاً در هنگام عفونت با HIV
• برداشتن لوزه
• استرس شدید و یا فعالیت شدید بدنی پس از ابتلا به عفونت ویروس فلج اطفال، که هر دو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

عوارض بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

فلج اطفال می‌تواند منجر به فلج موقت یا دائمی عضلات، ناتوانی و تغییر شکل در مفصل ران، مچ پا و پا شود. اگرچه بسیاری از ناهنجاری‌ها را می‌توان با عمل جراحی و درمان‌های فیزیکی اصلاح کرد، این درمان گزینه مناسبی در کشورهای درحال‌ توسعه که پولیومیلیت هنوز هم رایج است نیست. کودکانی که از فلج اطفال جان سالم به درمی‌برند ممکن است تمام زندگی خود را با معلولیت شدید سپری کنند.

تشخیص بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

پزشکان اغلب فلج اطفال را براساس علائمی  مانند سفتی گردن و پشت، رفلکس غیر طبیعی، و اشکال در بلع و تنفس تشخیص می‌دهند. برای تأیید تشخیص، یک نمونه از ترشحات گلو، مدفوع یا مایع مغزی از نظر حضور ویروس بررسی می‌شود.

درمان بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

در بیشتر موارد پولیو نه تشخیص داده می‌شود و نه درمان می‌گردد. اگر از روی علائم شک به وجود آن برود به‌ وسیله جست‌ و جوی ویروس در مدفوع می‌توان تشخیص را تأیید کرد. درمان اختصاصی برای پولیو وجود ندارد اما به‌وسیله مسکن‌ها و استراحت می‌توان از علائم بیماری کاست.

یمارانی که علائم شدید دارند در بیمارستان بستری می‌گردند و در صورت فلج عضلات تنفسی، تنفس مصنوعی به آن‌ها داده می‌شود. بیشتر افراد کاملاً بهبود می‌یابند (در صورتی‌ که به نوع خفیف بیماری مبتلا شوند). از آن دسته از افرادی که فلج می‌گردند تعداد زیادی پس از شش ماه بهبود می‌یابند. فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود بخشی به ضعیفی عضلات کمک نماید. اما در بعضی از افراد این ضعیفی دائمی می‌گردد و نهایتاً عضو از کار می‌افتد. در دیگر افراد درد عضله و ضعیف بودن آن ممکن است سال‌ها بعد از بیماری مجدداً عود کند. این عود بیماری را سندروم پست پولیو می‌گویند.

پیشگیری از بیماری فلج اطفال

کلیک کنید

واکسن پولیو حفاظت بخشی کامل بر ضد ویروس ایجاد می‌کند.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر