فرورفتن ناخن در گوشت پا (Ingrown toenails)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
فرورفتن ناخن در گوشت پا (Ingrown toenails)

درباره بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

فرورفتن ناخن در گوشت پا بیماری است که در آن گوشه یا کنار ناخن پا به گوشت نرم اطراف آن وارد می‌شود. این مشکل باعث بروز درد، قرمزی، التهاب و گاهی مواقع عفونت می‌شود. فرورفتن ناخن در گوشت پا معمولاً انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اغلب اوقات خودتان می‌توانید ناخن برگشته در گوشت پا را درمان کنید. اگر درد وخیم باشد، می‌توان به پزشک مراجعه کرد تا از عوارض آن جلوگیری شود.

اگر شما بیماری مثل دیابت دارید که باعث می‌شود جریان خون به انگشتان پا به خوبی صورت نگیرد، ریسک بیشتری برای فرو رفتن ناخن در گوشت پا دارید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مواد غذایی برای تقویت ناخن ها و داشتن ناخن محکم و زیبا ” را نیز در وب‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما هم دچار “ بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود.

علائم و نشانه ‌های بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

نشانه های فرو رفتن ناخن در شست پا عبارت اند از:

  • درد و قرمزی در هر دو طرف یا یک طرف شست پا
  • قرمزی اطراف ناخن پا
  • ورم اطراف ناخن پا
  • عفونت بافت احاطه کننده ناخن انگشت پا

علت بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

شایع ترین دلایل فرو رفتن ناخن در گوشت پا عبارت اند از:

  • پوشیدن کفش‌هایی که باعث خم شدن ناخن‌ها به سمت داخل می‌شوند.
  • کوتاه کردن بیش از حد ناخن های انگشت پا یا صاف کوتاه نکردن آن‌ها
  • آسیب رسیدن به انگشتان پا
  • داشتن ناخن تاب خورده

مقاله ” تقویت ناخن های نرم ” را نیز در وب‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

عوارض بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

اگر فرو رفتن ناخن در  گوشت پا درمان نشود، ناخن برگشته می‌تواند استخوان انگشت پا را عفونی کرده و باعث بروز عفونت‌های جدی استخوان شود.

به خصوص اگر فرد به دیابت مبتلا باشد، به دلیل خون‌رسانی ضعیف به انگشتان پا ، اعصاب پا تحلیل میرد. در نتیجه، یک خراش، زخم یا ناخن برگشته انگشت پا ممکن است به خوبی بهبود پیدا نکند. اگر شرایط زخم خیلی وخیم باشد، عمل جراحی سرپایی برای برداشتن بافت آسیب دیده لازم است، در غیر این صورت احتمال به وجود آمدن قانقاریا وجود دارد. قانقاریا در نتیجه خون‌رسانی ضعیف به برخی نقاط بدن به وجود میاید.

اگر می‌خواهید با بیماری‌های مربوط به ناخن آشنا شوید، مقاله ” تغییرات در ناخن ممکن است نشان‌دهنده بیماری خاصی باشد ” را نیز در مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا : عوارض بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

تشخیص بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

پزشک بر اساس نشانه‌ها و با معاینه ناخن و پوست اطراف آن به مشکل پی می‌برد.

درمان بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

اگر درمان‌های خانگی برای بهبود فرو رفتن ناخن در گوشت پا مؤثر نبود، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

بلند کردن ناخن‌ها: برای ناخن‌هایی که کمی در گوشت پا فرو رفته اند (قرمز و دردناک هستند، اما عفونت ندارند)، پزشک ممکن است گوشه فرو رفته ناخن را بلند کرده و پارچه نازکی را در زیر آن قرار دهد. این کار باعث می‌شود که ناخن از پوست زیر آن جدا شده و به ناخن کمک می‌کند که بالای پوست رشد کند. لازم است خودتان به صورت روزانه ناخن پا را خیس کرده و پارچه زیر آن را به صورت روزانه تعویض کنید.

برداشتن قسمتی از ناخن :برای موارد شدید تر (قرمز و دردناک هستند و عفونت تولید می‌کنند)، پزشک قسمتی از ناخن که به سمت داخل رشد کرده است را برمی‌دارد. پیش از انجام این کار ممکن است به صورت موضعی محل بی حس شود.

برداشتن ناخن و بافت :اگر شما به صورت مکرر دچار بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا می‌شوید، پزشک ممکن است قسمتی از ناخن را به همراه بافت زیرین آن (بستر ناخن) بردارد. این کار باعث می‌شود آن قسمت از ناخن دیگر رشد نکند. برای انجام این کار از روش‌های شیمیایی، لیزر یا طرق دیگر استفاده می‌شود.

برای آشنایی با مواد غذایی مفید برای ناخن، مقاله ” چه مواد غذایی مصرف کنیم تا ناخن‌های زیبا و سالم داشته باشیم ” را مطالعه نمایید.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا : درمان بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

پیشگیری از بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

برای پیشگیری از بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا می‌توانید:

ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید : سر ناخن‌های انگشتان پا را طوری کوتاه نکنید که شکل نوک انگشتان (گرد) را به خود بگیرند. اگر کوتاه کردن ناخن‌های انگشتان پا را در سالن‌های آرایشی انجام می‌دهید، حتماً از پیرایشگر بخواهید ناخن‌ها را صاف کوتاه کنند.

اندازه ناخن‌ها را متوسط نگه دارید :ناخن ها را در حدی کوتاه کنید که با نوک انگشت پا هم طراز باشد. اگر ناخن ها را زیاد از حد کوتاه کنید، فشار وارده از کفش به طور مستقیم به ناخن پا وارد شده و باعث برگشتن ناخن در گوشت پا می‌شود.

کفش‌های مناسب بپوشید :کفش‌هایی که فشار زیادی به ناخن انگشت پا وارد می‌کند، باعث رشد ناخن پا به سمت داخل می‌شود. اگر بافت عصبی پای شما آسیب دیده است، ممکن است متوجه تنگ بودن کفش خود نشوید. پس در هنگام خرید کفش دقت داشته باشید که حتماً اندازه مناسب با پایتان باشد. ترجیحاً از کفش‌های طبی مخصوص استفاده نمایید.

از وسایل محافظت از انگشتان پا استفاده کنید: اگر فعالیت‌های شما به گونه ای است که انگشتان پا را در معرض خطر قرار می‌دهد، از کفش هایی استفاده کنید که از انگشتانتان محافظت می‌کنند، مثل کفش‌هایی که نوک آن‌ها استیل است.

پاهایتان را کنترل کنید: اگر دیابت دارید، هر روز پاهایتان را برای وجود ناخن فرو رفته در گوشت پا چک کنید.

چه موقع برای بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید
  • اگر فرو رفتن داخل در گوشت پا باعث بروز قرمزی، تورم یا عفونت می‌شود.
  • دیابت یا بیماری‌های دیگری که موجب خون‌رسانی ضعیف به پا می‌شود را دارید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تشخیص کمبود مواد مغذی از ناخن  را نیز در وب‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا : چه موقع برای بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا به پزشک مراجعه کنیم

سبک زندگی مناسب با بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کلیک کنید

بیشتر برگشتگی‌های ناخن پا را می‌توانید به صورت خانگی درمان کنید:

  • پای خود را در آب گرم قرار دهید :این کار را 4-3 بار در روز  به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید. خیساندن در آب گرم تورم را کاهش داده و از بروز حساسیت جلوگیری می‌کند.
  • پارچه تمیز یا نخ دندان زیر ناخن بگذارید :بعد از خیساندن انگشت پا، توده کوچکی از پارچه تمیز یا نخ دندان را در گوشه برگشته به داخل، بگذارید. این کار به ناخن کمک می‌کند که بالای پوست رشد کند.
  • از پمادهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنید: برای از بین بردن عفونت ناحیه، بر روی آن پماد آنتی‌بیوتیک گذاشته و روی آن را با بانداژ ببندید.
  • کفش مناسب استفاده کنید: تا زمانی که شرایط بهبود پیدا کند، از کفش‌های جلوباز یا صندل استفاده کنید.
  • از مسکن‌ها استفاده کنید: مسکن‌هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن برای از بین بردن درد مفید هستند.

مطالب مرتبط با بیماری فرو رفتن ناخن در گوشت پا


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

ناخن هر دو پام به شدت رشد میکرد و داخل گوشت پام رفت. شنیدم احتمالا به خاطر کلسیم زیادی بود که تو خوردن کله پاچه گرفتم . آیا این موضوع میتونه درست باشه ؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام از اینکه تجربه خودتون را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم همچین موضوعی از نظر علمی صحت نداره. بدن ما از مواد غذایی به صورت هوشمند استفاده میکنه و اینطوری نیست که اگر شما در یک بازه زمانی مثلا مصرف کلسیم بالایی داشته باشید به دنبال اون ناخن های پاهاتون رشد بیشتری داشته باشن! معمولا بخشی از کلسیم اضافی در استخوان ذخیره میشه و بخشی هم از بدن دفع میشه. در کل به شما توصیه میکنیم مصرف کله پاچه رو به دلیل چربی مضر بیش از حد و کالری بسیار بالاش به شدت محدود و یا کلا قطع کنید. اما این موضوع ارتباطی به درد ناخن پای شما نداره درد ناخن پا در بیشتر موارد به دلیل عدم رسیدگی به ناخن های پا هست؛ بسیاری از افراد در کوتاه کردن ناخنهای پاهاشون سهل انگاری میکنن و یا هنگام خریدن کفش نکات لازم برای حفظ راحتی انگشتان رو رعایت نمیکنن. ناخن ها رو به موقع کوتاه کنید، با یک ماده مناسب نظیر وازلین به خوبی چرب کنید و از کفش هایی با سایز و شکل مناسب پاهاتون استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

ناخن هر دو پام به شدت رشد میکرد و داخل گوشت پام رفت. شنیدم احتمالا به خاطر کلسیم زیادی بود که تو خوردن کله پاچه گرفتم . آیا این موضوع میتونه درست باشه ؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام از اینکه تجربه خودتون را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم همچین موضوعی از نظر علمی صحت نداره. بدن ما از مواد غذایی به صورت هوشمند استفاده میکنه و اینطوری نیست که اگر شما در یک بازه زمانی مثلا مصرف کلسیم بالایی داشته باشید به دنبال اون ناخن های پاهاتون رشد بیشتری داشته باشن! معمولا بخشی از کلسیم اضافی در استخوان ذخیره میشه و بخشی هم از بدن دفع میشه. در کل به شما توصیه میکنیم مصرف کله پاچه رو به دلیل چربی مضر بیش از حد و کالری بسیار بالاش به شدت محدود و یا کلا قطع کنید. اما این موضوع ارتباطی به درد ناخن پای شما نداره درد ناخن پا در بیشتر موارد به دلیل عدم رسیدگی به ناخن های پا هست؛ بسیاری از افراد در کوتاه کردن ناخنهای پاهاشون سهل انگاری میکنن و یا هنگام خریدن کفش نکات لازم برای حفظ راحتی انگشتان رو رعایت نمیکنن. ناخن ها رو به موقع کوتاه کنید، با یک ماده مناسب نظیر وازلین به خوبی چرب کنید و از کفش هایی با سایز و شکل مناسب پاهاتون استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر