سرطان سلول های سنگفرشی پوست (Squamous cell carcinoma)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
سرطان سلول های سنگفرشی پوست  (Squamous cell carcinoma)

درباره بیماری سرطان سلول های سنگفرشی پوست

اطلاعات بیماریها : کانسرهای پوست با اشکال کلینیکی مختلفی دیده می‌شود.سه نوع اصلی از سرطان پوست وجود دارد که عبارت‌اند از : سرطان سلول های بازال، سرطان سلول های سنگفرشی پوست و ملانوما.

Scc یک تومور سرطانی تهاجمی است که اگر در مراحل اولیه درمان نشود متاستاتیک است. scc در پوست و مخاط مشاهده می‌شود و علت اصلی بروز آن در معرض آفتاب بودن در طی زمان طولانی است. scc معمولاً در سنین بالای 55 سال دیده می‌شود و در مردان شایع‌تر از زنان است.

علل سرطان سلول های سنگفرشی پوست

کلیک کنید

دوره‌های طولانی در معرض آفتاب قرار گرفتن علت اصلی بروز scc است.

گروه‌های در معرض خطر

• شیوع آن در افراد مسن بیشتر است.
• شیوع آن در افراد با پوست و موی روشن بیشتر است.
• در کشورهای نزدیک به خط استوا و آفتاب خیز بیشتر است.
• Scc در زمینه سایر ضایعات پوستی بیشتر است.
• در بیماری‌های زخمی مزمن پوست مثل لوپوس دیده می‌شود.
• در زمینه اسکارهای مزمن و سوختگی‌های قدیمی دیده می‌شود.
• در اختلالات ژنتیک مثل گزرودرماپیگمانتوزا دیده می‌شود.
• در افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند بسیار شایع است.
• در افرادی که تحت کموتراپی قرار گرفته‌اند شایع است.

بیماران معمولاً افراد بالای 50 سال با تومورهای در صورت و گردن و پیشانی و سر می‌باشند که تاریخچه یک ضایعه با رشد سریع را می‌دهد که معمولاً در زمینه آسیب‌های آفتابی است و معمولاً زخم‌ها بهبود پیدا نمی‌کنند.

تشخیص سرطان سلول های سنگفرشی پوست

کلیک کنید

ضایعات scc رشد سریعی دارند تهاجمی‌تر از Bcc است و در افراد مسن ضایعات زخمی شدید ایجاد می‌کند پرستاران و مراقبین سالمندان باید با اشکال کلینیکی scc آشنا باشند.

درمان سرطان سلول های سنگفرشی پوست

کلیک کنید

بیماران مبتلا به scc باید در کوتاه‌ترین زمان تحت درمان قرار گیرند تا امکان متاستاز تومور به حداقل برسد. پس از بیوپسی و تائید تشخیص، تومور باید به سرعت تحت عمل جراحی قرار بگیرد. رادیوتراپی هم در افراد مسن و ضعیف گزینه قابل قبولی است و بیمار همواره باید از نظر علائم متاستاز به غدد لنفاوی تحت نظر باشد.

مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی اهمیت خاصی دارد، ولی حمایت‌های روانی در این بیماران از اهمیت بیشتری برخوردار است. به بیمار نمی‌توان در مورد غیر متاستاتیک بودن تومور اطمینان داد فقط بعد از برداشتن تومور می‌توان بیمار را مطمئن ساخت که ضایعه برداشته شده است و می‌توان با بررسی‌های دوره‌ای از بروز ضایعات احتمالی آینده در مراحل اولیه مطلع شد و به درمان آن‌ها پرداخت.

پیشگیری از سرطان سلول های سنگفرشی پوست

کلیک کنید

قدم اول در آموزش بیمار محافظت پوست در برابر آفتاب است.بیمار باید نسبت به ایجاد ضایعات جدید و بزرگ شدن غدد لنفاوی حساس باشد و به بیمار و خانواده یا مراقبین وی در این مورد آموزش‌های لازم داده شود.

تومورها به سرعت رشد می‌کنند و به صورت ندول‌های اولسراتیو هستند. جراحی وسیع تومور و بررسی مرتب بیماران از نظر متاستاز باید مرتب انجام شود. مراقبت در برابر آفتاب و بررسی مرتب پوست بیمار باید انجام شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر