سرطان سلول های بازال پوست (Basal cell carcinoma)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
سرطان سلول های بازال پوست  (Basal cell carcinoma)

درباره سرطان سلول‌ های بازال پوست

اطلاعات بیماریها : کانسرهای پوست با اشکال کلینیکی مختلفی دیده می‌شود. سه نوع اصلی از سرطان پوست وجود دارد که عبارت‌اند از : سرطان سلول‌های بازال پوست ، سرطان سلول‌های سنگفرشی و ملانوما.

BCC شایع‌ترین نوع کانسر پوست است که زخم‌های خونریزی دهنده ایجاد می‌کند که در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت‌ها و غضروف‌ها و حتی استخوان اطراف آسیب برساند این نوع سرطان پوست معمولاً متازتازیک و نیست و لوکالیزه می‌باشد . BCC در افراد مسن شایع‌تر است معمولاً بعد از دهه پنجم زندگی دیده می‌شود ولی امروزه به نظر می‌رسد سن ابتلا به آن کاهش یافته و در دهه سوم و چهارم نیز دیده می‌شود .

علل سرطان سلول‌ های بازال پوست

کلیک کنید

مهم‌ترین علت ایجاد این نوع تومورها در معرض آفتاب بودن در طول سالیان دراز است بسیاری از اشکال مزمن این زخم‌ها به علت تماس کهنه و طولانی با اشعه x ایجاد می‌شود و تعدادی از انواع BCC ها در زمینه بیماری‌های ارثی مثل سندرم BCC نووئید و یا گزرودرما پیگمانتوزا (Xeroderma Pigmentosum ) ایجاد می‌شود که این اشکال BCC بسیار نادر است .

افراد در معرض خطر

گروه‌های در معرض خطر :

• افراد با پوست ، مو و رنگ چشم روشن ( پوست‌هایی که به راحتی می‌سوزند )
• افرادی که در نواحی نزدیک خط استوا زندگی می‌کنند .
• افرادی که تفریحاتی مانند کوهنوردی و قایق رانی و….. انجام می‌دهند .
• کشاورزان و کارگرانی که مدت طولانی در معرض آفتاب کار می‌کنند .
• افراد نظامی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

تشخیص سرطان سلول‌ های بازال پوست

کلیک کنید

پرستاران نقش مهمی در شناخت  BCC دارند بخصوص که این تومورها در افراد سالمند دیده می‌شود که دچار کاهش شنوایی و بینایی هستند و اهمیت این تومورها را به خوبی درک نمی‌کنند .

درمان سرطان سلول‌ های بازال پوست

کلیک کنید

پس از تأیید تشخیص تومور توسط بیوپسی باید جراحی تومور به طور کامل با مارژین یا حاشیۀ مناسب انجام شود .پیگیری بیمار پس از جراحی از اهمیت خاص در درمان کامل برخوردار است .بیمار باید به طور مرتب از نظر عود تحت بررسی باشد و آموزش محافظت در برابر اشعه آفتاب به بیمار داده شود. رادیوتراپی نیز به خصوص در افراد بسیار سالمند و ضعیف ، زمانی که امکان جراحی وجود نداشته باشد استفاده می‌شود.

مراقبت از بیمار

مراقبت از بیماران مبتلا به BCC  در دو سطح انجام می‌شود. سطح اول مراقبت‌هایی است که تحت نظر یک جراح تومور انجام می‌شود. سطح دوم مراقبت‌های سایکولوژیک است که تحت نظر یک روان‌ پزشک انجام می‌شود . مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی بسیار مهم است و همانند سایر جراحی‌ها می‌باشد . اما واکنش بیمار در برابر تشخیص سرطان کاملاً فردی است و وظیفه پرستار است که در ویزیت‌های مکرر بیمار و خانواده وی را در مورد غیر متاستازیک بودن BCC  آگاه سازد و مراحل درمان‌های بعدی به صورت کامل توضیح داده شود . در افرادی که ضایعات صورت دارند به خصوص خانم‌ها نیاز به توضیح بیشتری در مورد نحو جراحی و اسکار احتمالی آن وجود دارد و نیاز به پیگیری مشاوره‌های روان‌ پزشکی برای این افراد بسیار مهم است .

پیشگیری از سرطان سلول‌ های بازال پوست

کلیک کنید

آموزش محافظت پوست در برابر آفتاب اصلی‌ترین شیوه پیشگیری BCC است حتی در افرادی که ضایعات قدیمی داشته‌اند. مراقبت در برابر آفتاب امکان ایجاد ضایعات جدید را کاهش می‌دهد .احتمال ترمیم ضایعاتی که در مراحل اولیه قرار دارند وجود دارد .چون بیماران مبتلا که غالباً سالمند هستند لذا بهتر است افراد خانواده یا مراقبین سالمندان با روش‌های مراقبتی در برابر آفتاب آشنا شوند .در بیماران سایر داروهای مصرفی بخصوص از لحاظ ایجاد حساسیت به نور اهمیت دارند و لیست آن‌ها باید به اطلاع پزشک معالج برسد .

• پوشش در برابر نور خورشید ؛ استفاده از کلاه لبه‌دار، لباس پوشیده
• استفاده از یک ضد آفتاب؛ ضد آفتاب محافظ در برابر UVA حداقل 15 spf ،استفاده در تمام نواحی در معرض آفتاب
• چک داروهایی که افراد استفاده می‌کنند؛ در رابطه با حساس ساختن پوست نسبت به نور
• بررسی ضایعاتی که در پوست ایجاد می‌شود.
• ضایعات با دوره عود و بهبود به اطلاع پزشک برسد و پیگیری شود.
• خانواده بیمار باید راجع به احتمال عود ضایعات و ایجاد ضایعات جدید توجیه شوند که احتمال عود پس از درمان حدود 5 درصد در طی 5 سال می‌باشد و بیمار از این نظر به‌طور مرتب بررسی شود.
• در مورد ضایعاتی که رشد آهسته و ترمیم کند دارند حساس باشید.
• درمان جراحی مناسب‌ترین روش درمانی این ضایعات است.
• مراقبت در برابر آفتاب اصلی‌ترین روش پیشگیری است.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر