تیروئیدیت پس از زایمان (Postpartum thyroiditis)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تیروئیدیت پس از زایمان (Postpartum thyroiditis)

درباره بیماری تیروئیدیت پس از زایمان

اطلاعات بیماریها : به این بیماری تیروئیدیت بی‌درد، تیروئیدیت خاموش یا تیروئیدیت لنفوسیتیک تحت حاد ( subacute lymphocytic thyroiditis ) نیز گفته می‌شود. در این بیماری ابتدا پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود که در ادامه به کم‌کاری تیروئید تبدیل خواهد شد. علت واقعی این بیماری شناخته‌ نشده است ولی محققین بر این باورند که این بیماری نیز یک بیماری خود ایمن شبیه بیماری هاشیموتو است. در حقیقت این دو بیماری در بررسی نمونه‌های آسیب‌ شناسی بافت تیروئید قابل‌ تشخیص از یکدیگر نیستند. در تیروئیدیت پس از زایمان نیز، مانند بیماری هاشیموتو میزان آنتی بادی‌های ضد پراکسیداز تیروئید (Anti-TPO) افزایش می‌یابد. زنانی که میزان این آنتی بادی‌های در خونشان بیشتر است، بیشتر در خطر ابتلا به تیروئیدیت پس از زایمان‌اند. برخی نیز بر این باورند که زنان مبتلا به تیروئیدیت پس از زایمان، یک تیروئیدیت خود ایمن بی علامت دارند که در دوران پس از زایمان (که نوساناتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن روی می‌دهد) شدت می‌یابد.

علائم و نشانه‌های بیماری تیروئیدیت پس از زایمان

کلیک کنید

این بیماری به‌ صورت بروز گواتر سمی (که دو تا چهار هفته طول می‌کشد) و به دنبال آن کم‌کاری تیروئید (که چهار تا دوازده هفته طول می‌کشد) توصیف‌شده است. البته همه زنان این دو مرحله را تجربه نکرده و حدود یک‌ سوم بیماران دچار گواتر سمی (یعنی بزرگی تیروئید به‌ علاوه پرکاری آن) می‌شوند. یک‌ سوم دیگر دچار کم‌کاری تیروئید شده و یک‌ سوم باقی‌ مانده هم هر دو حالت را پیدا می‌کنند. مرحله گواتر سمی در حدود یک تا چهار ماه پس از زایمان بروز کرده و در حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد. در این مدت علائم پرکاری تیروئید ظاهر شده و از آنجا که در اکثر مواقع این علائم به استرس پس از زایمان و داشتن فرزند ربط داده می‌شوند خیلی از موارد بیماری در این مرحله تشخیص داده نمی‌شوند.

مرحله کم‌کاری تیروئید که معمولاً چهار تا هشت ماه پس از زایمان به وجود آمده و ممکن است نه تا دوازده ماه طول بکشد بیشتر تشخیص داده می‌شود. در این مرحله نیز علائم معمول کم‌کاری تیروئید دیده می‌شود. فعالیت تیروئید در اکثر زنان در عرض دوازده تا هجده ماه از شروع بیماری به حالت طبیعی بازمی‌گردد ولی بیست درصد افرادی که وارد مرحله کم‌کاری شده‌اند تا پایان عمر در همین مرحله باقی می‌مانند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری تیروئیدیت پس از زایمان

کلیک کنید

در ایالات‌متحده امریکا تیروئیدیت پس از زایمان تقریباً در پنج تا ده درصد زنان (سه تا شش ماه پس از زایمان) دیده می‌شود. شیوع بیماری در کسانی که عوامل خطر زیر را دارند بیشتر است:

• سابقه بیماری‌های خود ایمن مانند دیابت نوع یک (IDDM)
• مثبت بودن آنتی‌بادی‌های ضد تیروئید (هرچه میزان این آنتی‌بادی‌ها بیشتر باشد احتمال ایجاد بیماری نیز بالاتر خواهد بود)
• سابقه اختلال در عملکرد تیروئید
• سابقه تیروئیدیت پس از زایمان (بیست درصد زنان در بارداری‌های بعدی دچار عود خواهند شد)
• سابقه خانوادگی بیماری تیروئید

درمان بیماری تیروئیدیت پس از زایمان

کلیک کنید

درمان در این بیماری به مرحله‌ای که بیمار در آن است و به‌ شدت علائم بستگی دارد. در زنانی که دچار گواتر سمی هستند می‌توان از مسدودکننده‌های گیرنده بتا برای کاهش تپش قلب و لرزش دست‌ها استفاده کرده. از داروهای ضد تیروئید استفاده نمی‌شود زیرا در این بیماری فعالیت بیش‌ از حد غده تیروئید وجود ندارد.

مرحله کم‌کاری معمولاً با جایگزین کردن هورمون تیروئید درمان می‌شود. اگر کم‌کاری خفیف باشد و بیمار علائم واضحی نداشته باشد ممکن است هیچ دارویی تجویز نشود.

پس از شش ماه باید تجویز تیروکسین را قطع کرد تا احتمال برگشت علائم بررسی شود. از آنجا که هشتاد درصد بیماران به حالت طبیعی بازمی‌گردند سعی در قطع دارو و بررسی بازگشت علائم در همه بیماران مهم است.

استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها در درمان این بیماری جایی ندارد.

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر