استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین | Methicillin-resistant Staphylococcus aureus | MRSA

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین | Methicillin-resistant Staphylococcus aureus | MRSA

درباره بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین (به انگلیسی Methicillin-resistant Staphylococcus aureusیا به اختصار MRSA) عفونتی است که توسط نوعی از باکتری استاف که به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود، به وجود می‌آید.

بیشتر عفونت‌های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین در افرادی به وجود می‌آید که در بیمارستان‌ها یا مراکز  درمانی دیگر کار می‌کنند. وقتی بیماری در این شرایط به وجود میاید به آن استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مراکز درمانی (Health care-associated MRSA یا به اختصار HA-MRSA) گفته می‌شود. عفونت HA-MRSA معمولاً با اعمال خاصی مثل عمل جراحی، لوله‌های داخل وریدی و مفاصل مصنوعی در ارتباط هستند.

نوع دیگری از عفونت MRSA که در جمعیت بیشتری دیده‌شده است،  نوعمردم عادی است. این حالت که به آن استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مردم عادی (Community-associated MRSA یا به اختصار CA-MRSA) به صورت سوزش نقطه‌ای پوست پدیدار می‌شود. این نوع از عفونت توسط تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. افرادی که در معرض ابتلا هستند شامل کشتی گیران دبیرستانی، افرادی که مراقبت از کودکان انجام می‌دهند و یا در مکان‌های شلوغ زندگی می‌کنند، هستند.

آیا شما هم دچار “ بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

عفونت پوستی استاف، مثلاً استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین معمولاً به صورت یک برآمدگی متورم، دردناک و قرمز شروع می‌شود که به صورت جوش و نیش عنکبوت به نظر می‌رسد. ناحیه مورد نظر ممکن است:

  • با تماس داغ به نظر برسد
  • پر از عفونت یا مایع باشد
  • با تب همراه باشد

این موارد می‌توانند به سرعت به آبسه‌های عمیق و دردناک تبدیل شوند که نیاز است با استفاده از جراحی عفونت آن‌ها خارج شود. بیشتر اوقات باکتری‌ها به پوست محدود می‌مانند اما برخی اوقات به داخل بدن نیز منتقل شده و عفونت‌های مرگباری در مفاصل، استخوان‌ها، زخم‌های جراحی، جریان خون، دریچه قلب یا ریه‌ها ایجاد می‌کنند.

علت بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

انواع مختلفی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (به طور متداول به آن‌ها باکتری‌های استاف گفته می‌شود) وجود دارند. باکتری‌های استاف معمولاً روی پوست یا بینی یک سوم جمعیت وجود دارد. این باکتری به‌طور کلی بی‌خطر است مگر اینکه از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن شود و حتی در این مواقع هم در بیشتر مردم فقط مشکلات خفیف پوستی به وجود می‌آورند.

طبق آمار مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها، حدود 2 درصد جمعیت دائماً باکتری استاف که با اسم MRSA شناخته می‌شود را با خود حمل می‌کنند.

مقاومت به آنتی بیوتیک ها

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین نتیجه مصرف چندین سال آنتی‌بیوتیک غیر ضروری است. سال‌ها، از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا یا دیگر بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود که این بیماری‌ها به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهند. حتی وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها به درستی استفاده شوند، باعث می‌شوند که برخی از این باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند چون این آنتی‌بیوتیک‌ها همه باکتری‌ها را از بین نمی‌برند. از نظر تکاملی، بیماری‌ها با سرعت بالایی تکثیر می‌شوند، در نتیجه میکروب‌هایی که از درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک جان سالم به در می‌برند، می‌توانند به انواع دیگری از دارو نیز مقاوم شوند.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین : مقاومت به آنتی بیوتیک ها

عوامل تشدید کننده بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

چون انواع بیمارستانی و عمومی بیماری عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین به طرق متفاوتی به وجود میایند، عوامل تشدیدکننده آن‌ها نیز متفاوت هستند.

عوامل تشدید کننده HA-MRSA یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مراکز درمانی :

  • کار در بیمارستان‌ها: MRSA همواره یکی از نگرانی‌ها در بیمارستان‌ها است که می‌تواند به آسیب‌پذیرترین افراد (مثل افراد بالغ و دارای سیستم ایمنی ضعیف) صدمه وارد کنند.
  • داشتن یک وسیله پزشکی در بدن: لوله‌گذاری پزشکی (مثل لوله‌گذاری عروق یا کاتترهای ادراری) می‌تواند مسیری برای انتقال MRSA به بدن فراهم کند.
  • ماندن در مراکز درمانی به صورت طولانی مدتMRSA در مراکز نگهداری از بیماران شایع است. ناقلان استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین قابلیت پخش کردن بیماری را دارند حتی اگر خودشان بیمار نباشند.

عوامل تشدید کننده CA-MRSA یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مردم عادی

  • شرکت در مسابقات ورزشی رودر روMRSA می‌تواند به سادگی از طریق زخم‌ها و تماس پوست با پوست منتقل شود.
  • زندگی در مکان‌های شلوغ و غیربهداشتی: بیشترین میزان عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین در کمپ‌های ارتش، زندان و مراکز نگهداری از کودکان دیده شده است.
  • رابطه جنسی مذکر با مذکر: مردان همجنسگرا شانس بیشتری برای ابتلا به MRSA دارند.
  • استفاده از داروهای تزریقی: افرادی که داروهای تزریقی مصرف می‌کنند 3/16 بار بیشتر ممکن است به MRSA مبتلا شوند.

عوارض بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

عفونت MRSA می‌تواند در برابر اثر بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت کند پس برای درمان سخت است. این به عفونت اجازه می‌دهد که مخاطره‌آمیز باشد.

عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین روی موارد زیر تأثیر می‌گذارد:

  • جریان خون
  • ریه‌ها
  • قلب
  • استخوان‌ها
  • مفاصل

تشخیص بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

تشخیص بیماری MRSA توسط آزمودن یک نمونه از ترشحات بینی برای وجود نشانه‌ای از باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود. این نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود که در ظرف حاوی مواد مغذی برای باکتری کشت داده می‌شود که باکتری رشد کند.

مقاله “ آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر مضرند تا مفید ! ” را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین : تشخیص بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

درمان بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

در هر دو نوع بیماری HA-MRSA و CA-MRSA هنوز به برخی آنتی‌بیوتیک‌های خاصی پاسخ می‌دهند و در برابر آن‌ها مقاومت ندارند. در برخی موارد، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز نباشند. برای مثال، ممکن است پزشک چرک موجود در زخم‌ها را خالی کند تا اینکه عفونت را با دارو درمان کند.

پیشگیری از بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین

کلیک کنید

پیشگیری ازHA-MRSA  یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مراکز درمانی

در بیمارستان‌ها، برای افرادی که با باکتری‌های MRSA آلوده‌شده‌اند اقدامات ضروری برای جلوگیری از پیشگیری  انجام می‌شوند. ملاقات‌کنندگان و کارمندان خدمات درمانی که برای افراد در قرنطینه هستند باید لباس‌های محافظت کننده در برابر میکروب‌ها را بپوشند و فرایند بهداشتی سختی را پشت سر بگذارند. سطوح آلوده و لباس‌ها نیز به طور مناسبی ضدعفونی می‌شوند.

پیشگیری از CA-MRSA یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین مردم عادی

شستن دست‌ها : شستن دست‌ها با دقت زیاد باعث می‌شود سیستم ایمنی شما به انواع میکروب‌ها مقاوم بماند.دست‌ها را به مدت 15 ثانیه بشویید و سپس با حوله خشک کنید و برای بستن شیر آب از یک دستمال دیگر استفاده کنید. یک محلول کوچک ضدعفونی‌کننده با خود داشته باشید که حدود 62 درصد الکل باشد و وقتی دسترسی به آب و صابون ندارید از آن استفاده کنید.

پوشاندن زخم‌ها : روی زخم‌ها و خراش‌ها را بشویید و تمیز نگه دارید و با بانداژ استریل تا زمان بهبودی بپوشانید. چرک ترشح شده از زخم‌های آلوده می‌تواند حاوی MRSA باشد و پوشاندن زخم‌ها از انتقال باکتری جلوگیری می‌کند.

چه موقع برای بیماری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

مشکلات کوچک پوستی مثل جوش‌ها، نیش حشرات، بریدگی‌ها و خراش‌ها را مخصوصاً در کودکان تحت نظر بگیرید. اگر زخم‌ها به نظر عفونی و همراه با تب می‌آیند، به پزشک مراجعه کنید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر