آنفولانزای پرندگان | آنفولانزای مرغی | Avian Influenza

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آنفولانزای پرندگان | آنفولانزای مرغی | Avian Influenza

درباره بیماری آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان یا همان آنفولانزای مرغی (Bird Flu یا Avian Influenza) نوعی آنفولانزا است که به ندرت انسان‌ها را آلوده می‌کند. گونه‌های بسیار زیادی از ویروس آنفولانزای پرندگان شناخته شده است که شامل انواعی که انسان را آلوده می‌کند (به نام‌های H5N1 و H7N9) می‌شود. در صورتی که آنفولانزای مرغی انسان‌ها را آلوده کند می‌تواند منجر به مرگ شود.

آنفولانزای پرندگان تاکنون در آسیا، آفریقا، آمریکای شمای و قسمت‌های از اروپا منتشر شده است. بیشتر افرادی که نشانه‌های آنفولانزای مرغی را بروز می‌دهند با یک پرنده بیمار تماس مستقیم داشته‌اند. در موارد نادر، آنفولانزای مرغی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی از این موضوع نگران هستند که ماده ژنتیکی آنفولانزای پرندگان جهش پیدا کند و قابل سرایت به انسان شود. در حال حاضر محققان تلاش می‌کنند واکسنی برعلیه این بیماری بسازند.

آیا می‌دانید ” چگونه از دام ویروس آنفولانزای خوکی فرار کنیم؟ ” این مقاله را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما هم دچار “ بیماری آمیبیازیس ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های آنفولانزای پرندگان می‌تواند بین 2 تا 7 روز بعد از ابتلا بروز پیدا کند و این بستگی به نوع ویروس دارد. در بیشتر مواقع علائم شامل موارد زیر است:

  • سرفه
  • تب
  • گلودرد
  • درد ماهیچه
  • سردرد
  • تنگی نفس

برخی افراد حالت تهوع، اسهال و استفراغ را نیز تجربه می‌کنند. در موارد نادر عفونت چشم نیز دیده شده است.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

علت بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

آنفولانزای پرندگان در پرنده‌های آزاد وجود دارد و می‌تواند به پرنده‌های بومی مثل مرغ، بوقلمون، غاز و خروس نیز منتقل شود. بیماری از طریق تماس مستقیم با مدفوع پرنده آلوده یا ترشحان چشم، بینی و دهان آن‌ها منتقل می‌شود.

مکان‌های عمومی که در آن‌ها تخم‌مرغ و مرغ به صورت غیر بهداشتی فروخته می‌شود، بستری بسیار مناسب برای رشد و انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان هستند.

گوشت پرندگان یا تخم‌مرغ که کامل پخته نشده باشد، می‌تواند ناقل آنفولانزای مرغی باشد. اگر گوشت پرنده‌ها در دمای 74 درجه سانتی‌گراد پخته شده باشد، عاری از آلودگی است و می‌توان آن را مصرف کرد. تخم‌مرغ باید تا زمانی پخته شود که زرده و سفیده آن کاملاً سفت شوند.

آنفولانزای پرندگان : علت بیماری آنفولانزای پرندگان

عوامل خطر بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

بزرگ‌تری خطر بیماری انفولانزای پرندگان در تماس بودن با پرنده ناسالم یا آلودگی با مدفوع و ترشحات آن‌ها است. روش انتقال این بیماری به انسان کاملاً شناخته‌شده نیست؛ در برخی موارد نادر آنفولانزای پرندگان از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود اما پرنده آلوده بزرگ‌ترین عامل خطر است.

عوارض بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

افراد مبتلا به آنفولانزای پرندگان ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشند. از جمله:

  • ذات‌الریه
  • قرمزی چشم
  • از کار افتادن دستگاه‌های تنفسی
  • از کار افتادن کلیه
  • مشکلات قلبی

اگرچه آنفولانزای پرندگان بیشتر از نصف افرادی که به آن مبتلا می‌شوند را می‌کشد، اما آمار مرگ‌ومیر در حال حاضر کاهش یافته است چون افراد کمی به آن مبتلا می‌شوند. از سال 1997 میلادی تاکنون کمتر از 500 مورد مرگ در اثر این بیماری گزارش شده است.

تشخیص بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

نمونه‌ای از مخاط دهان یا گلو گرفته می‌شود که در آزمایشگاه برای وجود این ویروس بررسی شود. این آزمایش باید چند روز بعد از بروز نشانه‌ها انجام شود.

آنفولانزای پرندگان : تشخیص بیماری آنفولانزای پرندگان

درمان بیماری آنفولانزای مرغی

کلیک کنید

بسیاری از انواع ویروس‌ها به داروهای ضدویروس مثل آمانتادین و ریمانتادین مقاوم شده‌اند. پزشک ممکن است دارویی مثل اوسلتامیویر یا زانامیویر را تجویز نماید.

گاهی مواقع فرد به سرماخوردگی مبتلا است و علائمی شبیه به آنفولانزای پرندگان دارد. مقاله ” 15 درمان طبیعی فوق العاده برای سرماخوردگی و آنفولانزا ” را مطالعه نمایید.

پیشگیری از بیماری آنفولانزای پرندگان

کلیک کنید

واکسن آنفولانزای پرندگان

سازمان غذا و داروی جهانی یک واکسن آنفولانزای مرغی را تأیید کرده است که از ابتلا به نوع H5N1 جلوگیری می‌کند. این واکسن در دسترس عموم قرار ندارد اما در صورت شیوع بیماری توزیع می‌شود.

توصیه‌هایی برای مسافران

اگر قصد سفر به آسیای جنوبی یا نقطه‌ای دیگر که در آن این بیماری وجود دارد را دارید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید

  • از تماس با پرندگان بومی خودداری کنید : در صورت امکان در محله‌های روستایی، مزرعه‌های کوچک یا فروشگاه‌های پرندگان قرار نگیرید.
  • دست‌های خود را بشویید :این یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است. می‌توانید از یک ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل هم برای بهداشت بیشتر استفاده نمایید.
  • به دنبال واکسن باشید :قبل از آغاز سفر، از پزشک خود درباره واکسن آنفولانزا سؤال کنید. ویروس آنفولانزای معمولی شما را در برابر آنفولانزای پرندگان واکسینه نمی‌کند، اما از احتمال ابتلای هم‌زمان به دو نوع ویروس آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

واکسن این بیماری تنها مراقبتی نیست که شما در هنگام سفر باید آن را انجام دهید. موارد دیگری نیز هستند که با مطالعه مقاله ” بهداشت در سفر ” از مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا می‌توانید به آن پی ببرید.

گوشت مرغ و تخم‌مرغ

حرارت ویروس این بیماری را از بین می‌برد، بنابراین گوشت مرغ و تخم‌مرغ پخته‌شده یک تهدید به حساب نمی‌آید. در هر صورت بهتر است مواردی رعایت شوند تا از آلودگی به این بیماری جلوگیری شود:

  • از تماس خودداری نمایید: با استفاده از آب گرم و صابون تخته‌های خرد کردن را بشویید و همه سطوح را پاک‌کنید.
  • مواد را کامل بپزید: گوشت مرغ را تا زمانی بپزید که آب مرغ از آن خارج شود و در دمای 74 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد.
  • تخم‌مرغ خام مصرف نکنید: پوست تخم‌مرغ معمولاً با ترشحات پرندگان در تماس است و استفاده از تخم‌مرغ خام می‌تواند منجر به انتقال این بیماری شود.

چه موقع برای بیماری آنفولانزای مرغی به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر تب، سرفه و بدن درد دارید و اخیراً با پرندگان در ارتباط بوده‌اید، به پزشک مراجعه کنید.

آنفولانزای پرندگان : چه موقع برای بیماری آنفولانزای مرغی به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر