التهاب ملتحمه چشم – قرمزی چشم – کنژنکتیویت | Conjunctivitis

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
التهاب ملتحمه چشم - قرمزی چشم - کنژنکتیویت | Conjunctivitis

درباره بیماری التهاب ملتحمه چشم

قرمزی چشم یا کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم (به انگلیسی Conjunctivitis یا کنژکتیویت) نوعی التهاب است که غشای شفاف چشم به نام صلبیه را درگیر می‌کند. صلبیه داخل پلک چشم و روی قسمت سفیدی چشم را می‌پوشاند و وقتی عروق باریک این ناحیه از چشم ملتهب شوند، به چشم میایند و باعث می‌شود که قسمت سفید چشم قرمز دیده شود.

قرمزی چشم معمولاً به خاطر وجود یک عفونت باکتریایی یا ویروسی یا آلرژی چشمی به وجود میاید. در کودکان ممکن است این مسئله به خاطر نیمه‌باز بودن مجاری اشکی ایجاد شود.

اگرچه التهاب ملتحمه چشم می‌تواند دردناک باشد، اما به‌ندرت به بینایی آسیب می‌رساند. درمان می‌تواند به کاهش درد و آزردگی قرمزی چشم کمک کند. چون کنژنکتیویت می‌تواند آلوده‌کننده باشد، تشخیص و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

برای اطلاع از عواملی که بینایی را کاهش می‌دهند مقاله ” دلایل کم شدن بینایی چیست ” را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما هم دچار “ بیماری التهاب ملتحمه چشم ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری قرمزی چشم

کلیک کنید

شایع‌ترین نشانه‌های التهاب ملتحمه چشم عبارت است از:

  • قرمزی در یک یا هردو چشم
  • خارش در یک یا هر دو چشم
  • احساس وجود شن در یک یا هر دو چشم
  • ترشحات زیاد در هنگام شب که اجازه باز شدن چشم در صبح را نمی‌دهد
  • اشک‌ریزی

 

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

علت بیماری کنژنکتیویت

کلیک کنید

علل ایجاد التهاب ملتحمه چشم عبارت‌اند از:

  • ویروس‌ها
  • باکتری‌ها
  • آلرژی‌ها
  • پاشیدن مواد شیمیایی در چشم
  • ورود جسم خارجی به داخل چشم
  • گرفتگی مجاری اشک (در نوزادان)

عفونت باکتریایی یا ویروسی

در بیشتر موارد، قرمزی چشم به خاطر ابتلا به ویروس ایجاد می‌شود. هردوی عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی می‌توانند همراه با نشانه‌های سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی مثل گلودرد بروز پیدا کنند. استفاده از لنزهای چشمی که به خوبی تمیز نشده‌اند باعث ایجاد عفونت باکتریایی می‌شوند. هردوی این نوع عفونت‌ها بسیار واگیردار هستند و از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با قطرات چشمی فرد دیگر منتقل می‌شوند.

از سایت سلامت پزشکی دکترسوشا حتماً بخوانید! ” مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی “

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌ها روی لینک بانک اطلاعات بیماری‌ها کلیک کنید.

آلرژی چشمی کنژنکتیویت

قرمزی چشمی که به خاطر آلرژی ایجاد شده باشد، در هردو چشم دیده می‌شود و به خاطر عواملی مثل دانه‌های گرده ایجاد می‌شود. بدن شما در پاسخ به عوامل آلرژی‌زا یک نوع آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین ای (IgE) تولید می‌کند. این آنتی‌بادی سلول‌های خاصی به نام سلول‌های ماست را که در جداره مجاری تنفسی وجود دارد، تحریک می‌کند تا موادی مثل هیستامین آزاد کند. بدن شما با تولید هیستامین علائم آلرژی مثل قرمزی چشم را بروز می‌دهد.

اگر شما به خاطر آلرژی چشمی به کنژنکتیویت مبتلا شده باشید، احتمال خارش چشم ، ریزش اشک، عطسه و آبریزش بینی نیز در شما وجود دارد. در این شرایط استفاده از قطره‌های چشمی ضد حساسیت بهترین روش درمانی است.

التهاب ملتحمه چشم : علت بیماری کنژنکتیویت

کنژنکتیویت حاصل از آسیب چشمی

اگر مواد شیمیایی به داخل چشم پاشیده شود یا جسمی خارجی به چشم وارد شود، قرمزی چشم به وجود میاید. گاهی مواقع شستن چشم با آب فراوان باعث خارج شدن مواد شیمیایی یا جسم خارجی شود. علائم این مشکل مثل ریزش اشک و ترشح مخاط از چشم عموماً بعد از گذشت یک روز خودبه‌خود از بین می‌روند.

اگر شستن چشم‌ها مشکل را برطرف نکند، یا اینکه ماده شیمیایی باعث سوزش چشم شود (مثل صابون) بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. پاشیدن مواد شیمیایی به داخل چشم می‌تواند باعث از دست رفتن بینایی برای همیشه شود. اگر علائم بعد از گذشت مدتی از بین نرفتند، نشان می‌دهد که جسم خارجی در چشم شما باقی‌مانده است و در حال خراشیدن قرنیه است.

عوامل خطر بیماری التهاب ملتحمه چشم

کلیک کنید

عوامل خطر ابتلا به بیماری کنژنکتیویت عبارت‌اند از:

  • قرار داشتن در معرض عوامل آلرژی‌زا
  • تماس داشتن با فردی که به نوع عفونی التهاب ملتحمه چشم مبتلا است
  • استفاده از لنز تماسی مخصوصاً استفاده طولانی مدت از آن

آیا از لنز چشم خسته شده‍اید؟ اگر قصد انجام عمل چشم مثل جراحی لیزیک را دارید مقاله ” همه چیز راجع به جراحی لیزیک چشم ” از مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

عوارض بیماری قرمزی چشم

کلیک کنید

در کودکان و بزرگ‌سالان، قرمزی چشم باعث التهاب قرنیه می‌شود که در دید تأثیر می‌گذارد. مراجعه سریع به پزشک در شرایطی که حس می‌کنید چیزی در چشم شما گیرکرده است یا دید تار دارید می‌تواند از بروز عوارض کنژنکتیویت جلوگیری کند.

تشخیص بیماری کنژنکتیویت

کلیک کنید

در بیشتر موارد، پزشک تنها با پرسیدن چند سؤال در مورد سوابق پزشکی و اتفاقات اخیر پیرامون شما پی به این مشکل می‌برد. در موارد نادر، پزشک از چشم نمونه می‌گیرد تا در آزمایشگاه آن را تست کند.

التهاب ملتحمه چشم : تشخیص بیماری کنژنکتیویت

درمان بیماری قرمزی چشم

کلیک کنید

درمان بیماری کنژنکتیویت معمولاً به این صورت است که علائم آن از بین برده می‌شود. پزشک مواردی مثل استفاده از اشک مصنوعی، پاک کردن پلک چشم با یکپارچه خیس یا استفاده از کمپرس سرد را توصیه می‌کند.

اگر شما از لنز استفاده می‌کنید، احتمالاً به شما توصیه خواهد شد که مدتی از آن استفاده نکنید تا درمان کامل شود. شاید حتی بهتر باشد لنز خود را عوض کنید و یک جفت جدید جایگزین آن نمایید.

لنزها را بعد از استفاده ضدعفونی کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است لنزتان را عوض کنید یا خیر. همچنین لوازم‌آرایشی که قبل از این بیماری استفاده کرده‌اید را دور بیندازید.

در بیشتر مواقع، نیازی به قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیک نیست. علت قرمزی چشم معمولاً عفونت ویروسی است که داروهای آنتی‌بیوتیک به آن تأثیری ندارند و استفاده بیهوده از آن‌ها باعث می‌شود در آینده آن‌طور که باید برای درمان بیماری‌ها تأثیرگذار نباشند. در این شرایط تنها باید دوره ویروس که حدود دو یا سه هفته است گذرانده شود.

عفونت ویروسی چشم معمولاً از یکی از چشم‌ها شروع‌شده و ظرف مدت چند روز به چشم دیگر منتقل می‌شود. علائم و نشانه‌های این مشکل در نهایت به‌خودی‌خود از بین می‌روند. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل شما توسط ویروس هرپس سیمپلکس به وجود آمده است، داروهای ضدویروسی را تجویز می‌کند.

درمان آلرژی قرمزی چشم

اگر قرمزی چشم به دلیل آلرژی ایجادشده باشد، پزشک شما یکی از انواع بسیار زیادی از قطره‌های چشمی را برای شما تجویز می‌کند. داروهایی مثل آنتی‌هیستامین به این منظور تجویز می‌شوند.

پیشگیری از بیماری التهاب ملتحمه چشم

کلیک کنید

پیشگیری از شیوع التهاب ملتحمه چشم

رعایت بهداشت مهم‌ترین نکته در جلوگیری از انتقال این بیماری است. برای مثال:

  • از تماس دست‌ها با چشم خودداری کنید.
  • دست‌های خود را مرتب بشویید.
  • از حوله تمیز استفاده کنید و لباس‌ها را روزانه بشویید.
  • رو بالشتی را مرتباً عوض کنید.
  • از لوازم‌آرایشی برای چشم استفاده نکنید.
  • لوازم شخصی چشم خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

به خاطر داشته باشید که بیماری‌زایی قرمزی چشم بیشتر از یک سرماخوردگی نیست. بنابراین کار کردن، بودن در مدرسه یا محیط مهدکودک‌ها مشکلی ندارد به شرطی که بهداشت رعایت شود.

پیشگیری از قرمزی چشم در نوزادان

نوزادان در برابر  باکتری‌های موجود در کانال تولد مادر آسیب‌پذیر هستند. در مواقع نادر، این باکتری‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری افتالمیا نئوناتاروم در نوزادان شود که نیاز به درمان دارد. به همین دلیل است که بعد از گذشت مدت کوتاهی از زایمان، آنتی‌بیوتیک به چشم‌های نوزاد زده می‌شود تا از عفونت چشم جلوگیری شود.

از سایت سلامت پزشکی drsosha حتماً بخوانید! ” رایج ترین بیماری و عارضه های چشمی را بشناسید “

پیشنهاد: برای کسب اطلاعات در مورد بیمارستان های تخصصی چشم روی لینک کلیک کنید.

چه موقع برای بیماری قرمزی چشم پا به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

مشکلات چشمی جدی وجود دارد که باعث کنژنکتیویت چشمی می‌شوند. این شرایط ممکن است موجب درد چشم ، حس اینکه چیزی در چشم‌گیر افتاده است، تاری دید یا حساسیت به نور شود. اگر این مشکلات را دارید، به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید.

افرادی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می‌کنند، باید بلافاصله بعد از اینکه قرمزی چشم را مشاهده کردند، از استفاده لنز خودداری کنند. اگر نشانه‌های شما بعد از گذشت 24-12 ساعت بهبود پیدا نکرد، به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی شما را تهدید نمی‌کند.

التهاب ملتحمه چشم : چه موقع برای بیماری قرمزی چشم پا به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر