آفتاب‌ سوختگی (sunburn)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آفتاب‌ سوختگی (sunburn)

درباره بیماری آفتاب سوختگی

اطلاعات بیماریهاآفتاب سوختگی به پوست قرمز و دردناکی گفته می‌شود که هنگام لمس گرم به نظر می‌رسد و معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن بیش‌ از حد در معرض نور فرابنفش (UV) ناشی از نور خورشید یا منابع مصنوعی، مانند لامپ‌های خورشیدی ایجاد می‌گردد. آفتاب سوختگی ممکن است چندین روز یا بیشتر برای از بین رفتن به زمان نیاز داشته باشد.

قرار گرفتن مکرر و شدید در معرض نور خورشید منجر به آفتاب سوختگی  شده و خطر ابتلا به آسیب‌های پوستی و بیماری‌های خاص را افزایش می‌دهد. این عوارض عبارت‌اند از خشکی یا چروکیدگی پوست، ایجاد لکه‌های تیره و زبر و سرطان پوست، مانند ملانوم.

شما می‌توانید از آفتاب سوختگی  و شرایط مشابه با حفاظت از پوست خود جلوگیری کنید. این امر به‌ویژه زمانی که شما در خارج از منزل هستید، حتی در روزهای سرد و یا ابری اهمیت می‌یابد.

علائم و نشانه‌های بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی عبارت‌اند از:

• قرمز یا صورتی شدن پوست
• گرم به نظر رسیدن پوست هنگام لمس
• درد، حساسیت به لمس و خارش
• ورم
• ایجاد تاول‌های کوچک پر از مایع که ممکن است سرباز کنند.
• سردرد، تب، لرز و خستگی درصورتی‌که آفتاب سوختگی شدید باشد.

هر بخشی از بدن که در معرض نور خورشید قرار بگیرد – ازجمله لاله گوش، پوست سر و لب می‌تواند دچار سوختگی شود. حتی در مناطق تحت مانند بخش‌هایی از بدن که به علت آزاد بودن لباس، اجازه عبور نور خورشید داده می‌شود. چشم‌ها به نور UV خورشید بسیار حساس هستند، همچنین می‌توانند دچار سوختگی شوند. در چشم آفتاب‌سوخته ممکن است درد و یا احساسی شبیه وجود یکشی خارجی در چشم، احساس شود.

علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شود. اما ممکن است یک روز یا بیشتر برای بررسی وسعت آفتاب سوختگی به زمان نیاز باشد.

در عرض چند روز، بدن شما ممکن است شروع به “لایه‌برداری” لایه آسیب‌دیده بالایی پوست نماید تا زخم التیام یابد. پس از لایه‌برداری، به‌طور موقت ممکن است پوست به‌صورت چندرنگ نامنظم و الگوی دارند. آفتاب سوختگی بد ممکن است چندین روز یا بیشتر برای درمان است.

علل بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور ماوراءبنفش (UV) ایجاد می‌شود. اشعه UV تابیده‌شده از خورشید یا مولدهای مصنوعی نور، دارای طول‌موجی بیش‌ از حد کوتاه برای چشم انسان می‌باشد. لامپ‌های خورشیدی و تخت‌های برنزه کننده نیز با تابش نور UV می‌توانند باعث آفتاب سوختگی  شوند.

ملانین رنگ‌دانه ای تیره در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) است که به پوست شما رنگ طبیعی می‌بخشد. زمانی که شما در معرض نور UV قرار بگیرید، بدن شما با افزایش تولید ملانین از پوست شما محافظت می‌کند. ملانین اضافی ایجاد لک‌هایی به رنگ تیره قهوه‌ای مایل به زرد ایجاد می‌کند.

میزان ملانین تولیدشده به ژنتیک مربوط می‌شود. بسیاری از مردم به‌اندازه کافی برای محافظت از پوست ملانین تولید نمی‌کنند. درنتیجه، نور UV باعث می‌شود که پوست دچار سوختگی، درد، قرمزی و تورم شود.

شما حتی ممکن است در روزهای سرد و مه‌آلود و یا ابری نیز دچار آفتاب سوختگی شوید. به‌اندازه ۸۰ درصد از اشعه UV از طریق ابرها عبور می‌کند. برف، یخ، شن و ماسه، آب و سایر سطوح می‌تواند اشعه UV را منعکس کرده و باعث سوختگی شدید پوست در برابر نور خورشید شوند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

عوامل خطر برای آفتاب سوختگی عبارت‌اند از:

• داشتن پوست روشن
• زندگی و یا جایی آفتابی، گرم و یا در ارتفاع بالا
• کار بیرون از منزل
• تفریح در فضای باز و نوشیدن الکل
• داشتن سابقه آفتاب سوختگی
• تماس منظم پوست محافظت نشده با تابش UV خورشید و یا منابع مصنوعی مانند تخت‌های برنزه
• مصرف داروهایی که احتمال سوختن پوست را افزایش می‌دهد(photosensitizing داروها).

عوارض بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

قرار گرفتن شدید و مکرر در معرض نور خورشید منجر به آفتاب سوختگی  و افزایش خطر ابتلا به آسیب‌های پوستی و بیماری‌های خاص خواهد شد که شامل عفونت، پیری زودرس پوست و سرطان پوست می‌باشد. همچنین می‌تواند باعث آسیب رساندن به چشم‌ها شود.

تشخیص بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

دکتر شما به‌احتمال‌زیاد با انجام معاینه فیزیکی و سؤال در مورد نشانه‌های شما، سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش و زمان آفتاب سوختگی ، به تشخیص خواهد پرداخت.

اگر شما دچار آفتاب سوختگی  و یا واکنش پوست بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نسبتاً جزئی شدید، دکتر شما ممکن است تست نور (phototesting)را توصیه کند. در طول phototesting، مناطق کوچکی از پوست در معرض مقدار اندازه‌گیری شده‌ای از UVA و UVB قرار خواهد گرفت. اگر پوست شما به اشعه UV واکنش نشان دهد، شما حساس به نور خورشید (نور) در نظر گرفته می‌شوید.

درمان بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

درمان آفتاب سوختگی پوست را بهبود نمی‌بخشد و یا از آسیب پوست جلوگیری نمی‌کند اما می‌تواند درد، تورم و احساس ناراحتی را کاهش دهد. اگر مراقبت‌های در منزل کمکی به درمان نکند و یا آفتاب سوختگی بسیار شدید باشد، دکتر شما می‌تواند یکسری دارو تجویز کند. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

مسکن‌ها : مسکن‌ها می‌توانند به کنترل درد و تورم ناشی از آفتاب سوختگی ، به‌خصوص اگر شما در معرض نور خورشید قرارگرفته باشید. دکتر شما ممکن است ایبوپروفن (ibuprofen) یا ناپروکسن (naproxen) را توصیه کند. برخی از انواع داروهای ضد درد ممکن است به‌صورت ژل به روی پوست استعمال شود.
داروهایی کنترل‌کننده خارش : استعمال کورتیکواستروئیدها به پوست می‌تواند خارش را کنترل و به التیام پوست کمک کند. این داروها اغلب به‌صورت ترکیب با مسکن‌ها تجویز می‌شود.

مطالب مرتبط با بیماری آفتاب سوختگی

کلیک کنید

من چون پوستم سفید و حساسه زیاد با افتاب می سوزم به نظرتون روغن زیتون براش خوبه؟

مشاهده کامل

آره خیلی خوبه ولی از اون بهتر وازلینه چون وقتی پوست میسوزه خشک میشه و روغن که میزنی سریع جذبش میکنه واسه همین یا باید زود به زود بزنی یا یه چیز چرب تر مثل وازلین بزنی، روغن زیتون خوبیش اینه که خودش خاصیت ضد التهابی داره حتی اگه بخوای آفتابم بگیری میتونی ازش استفاده کنی خاصیتم داره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من چون پوستم سفید و حساسه زیاد با افتاب می سوزم به نظرتون روغن زیتون براش خوبه؟

مشاهده کامل

آره خیلی خوبه ولی از اون بهتر وازلینه چون وقتی پوست میسوزه خشک میشه و روغن که میزنی سریع جذبش میکنه واسه همین یا باید زود به زود بزنی یا یه چیز چرب تر مثل وازلین بزنی، روغن زیتون خوبیش اینه که خودش خاصیت ضد التهابی داره حتی اگه بخوای آفتابم بگیری میتونی ازش استفاده کنی خاصیتم داره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر